اخبار سایت

اختلال در اینترنت و توضیح با تاخیر!


امروز و با بروز اختلال و قطعی در اینترنت کشور بار دیگر این سوال مطرح شد که چرا شرکت ارتباطات زیرساخت هنگام بروز اختلال غیرمترقبه در شبکه ارتباطی، اطلاع‌رسانی به موقع ندارد و معمولا با تاخیر و پس از حل شدن مشکل، صرفا بروز اختلال را تایید و از کاربران عذرخواهی می‌کند.

شبکه اینترنت در کشور بویژه در بخش اینترنت ثابت، صبح امروز و به صورت مقطعی با اختلال رو به رو شد. پس از اعلام و گزارش بروز این مشکل از سوی کاربران و رسانه‌ها، پس از پیگیری‌های خبرنگاران از شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، ابتدا هیچ توضیح رسمی درباره علت این اختلال ارائه نشد و تنها روابط عمومی شرکت مربوطه ضمن تایید این اختلال، به صورت غیررسمی اعلام کرد که به زودی علت را اعلام می‌کنند.

در همین راستا یکی از موسسات پایش وضعیت اینترنت جهانی به‌نام «نت بلاکس» در صفحه مجازی خود در شبکه X از این اختلال اینترنت در بخش‌هایی از ایران خبر داد که بر اساس آن، اینترنت ایران برای زمان کوتاهی با اختلال شدید روبرو شده بود و به ۵۷ درصد سطح عادی کاهش یافته بود.
 

پس از گذشت ساعاتی، با وجود ادامه شکایت کاربران و فعالان حوزه اینترنتی از افت کیفیت اینترنت، شرکت ارتباطات زیرساخت درباره این اختلال که موجب قطع دسترسی‌ها شده بود، توضیح کوتاهی را با تاخیر ارایه داد که البته دلیل اصلی آن دقیقا توضیح داده نشده است.

در این اطلاعیه تاکید شده بود: به‌ دنبال ایجاد اختلال در شبکه انتقال استان تهران از ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه تا ۱۰ و ۲۵ دقیقه در ارائه ترافیک داخل و بین‌الملل اپراتورهای کشور اختلالی رخ داد. شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ضمن عذرخواهی از هموطنان بابت اختلال ایجاد شده تاکید کرد خوشبختانه با تلاش همکاران و کارشناسان فنی این شرکت، اقدامات لازم انجام و شبکه به حالت عادی بازگشت و در حال حاضر هیچگونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.

درباره گلایه‌ها از عدم اطلاع‌رسانی به موقع از سوی متولیان اینترنت، این سوال هم وجود دارد که آیا نمی‌توان در همان ابتدای کار، صرفا با اعلام بروز قطعی یا اختلال تا زمان مشخص شدن علت اصلی مشکل، به کاربران اطلاع‌رسانی کرد و حتی با توضیح دقیق درباره علت اصلی بروز مشکل، جلوی انتشار هرگونه شایعه یا سوءاستفاده احتمالی برخی رسانه‌های خارجی درباره این موضوع را گرفت؟ شاید در پاسخ به این سوال این گونه استدلال شود که گاهی در اعلام خبر اختلال از سوی شرکت مربوطه، صبر می‌شود تا دقیقا علت مشخص و اگر اختلال زود برطرف شد، دیگر اعلام  عمومی نشود و در مواردی که واقعا مشخص شد اختلال تاثیرگذار است، اعلام عمومی می‌شود.

یا حتی ممکن است اعلام شود که پیش از این و هنگام بروز اختلالات اینچنینی تغییرات ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌های ارایه کننده خدمات اینترنت که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اطلاع‌ داده می‌شود و آنها می‌توانند به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کنند اما با تمام این اوصاف، کاربران همچنان از عدم اطلاع‌رسانی عمومی و به‌موقع از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت و اینکه چرا بعضا درباره علت دقیق مشکل و یا تمهیداتی که برای پیشگیری از بروز دوباره رخداد انجام شده، توضیح نمی‌شود، گلایه دارند.

این وضعیت متاسفانه بارها و پیش از این تکرار شده است، به عنوان نمونه بیستم شهریورماه در پی بروز اختلال در شبکه ارتباطی طی ساعات بامداد،  شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای را ظهر آن روز صادر و اعلام کرد که علت این موضوع به‌منظور ارتقاء و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت است و براساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقاء تجهیزات آغاز شده است.

البته اعلام شد که جهت آمادگی اپراتورهای مخابراتی و سایر ذی‌نفعان و مدیریت ترافیک از مسیرهای جایگزین در ساعت دان تایم، قبل از شروع عملیات اجرایی اطلاع‌رسانی لازم با اپراتورها و ذی‌نفعان انجام می‌شود.

هفته گذشته هم شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، بعد از گلایه کاربران از کندی سرعت اینترنت، قطعی فیبر نوری در خارج از کشور را سبب قطعی برخی از لینک‌های بین المللی ورودی از خاک ارمنستان اعلام کرد.

منبع: ایسنا

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا