اخبار سایت

ناسا صفحه‌ای پر از نام‌ها و پیام‌ها را راهی سیاره مشتری می‌کند


ماموریت فضاپیمای «اروپا کلیپر» که پیش از این توسط هیچ فضاپیمای دیگری انجام نشده، مطالعه قمر یخی مشتری است.

در داخل این فضاپیما نیز صفحه‌ای حاوی نام میلیون‌ها نفر همچنین نمادهای دیگری از سیاره زمین گنجانده شده است.

ناسا این صفحه را نیز «گولدن رکورد» خوانده که یادآور صفحه طلایی است که در سال ۱۹۷۷ میلادی با فضاپیماهای «وویجر» به فضا فرستاده شد و بار دیگر تنوع جهانی را به نمایش می‌گذاشت.

صفحه طلایی اصلی که در کاوشگر وویجر است، حاوی آهنگ‌ها، صداها و تصاویری از تنوع زندگی و فرهنگ روی سیاره زمین در دهه ۷۰ میلادی است.

با این حال ناسا اعلام کرده که فضاپیمای «اروپا کلیپر» در واقع نه یک صفحه طلایی بلکه چیزی شبیه یک «پلاک» را با خود حمل خواهد کرد. این پلاک نیز بخشی از ساختاری است که از فضاپیما در برابر تشعشعات شدید موجود در اطراف مشتری محافظت می‌کند.

قسمت داخلی این پلاک دارای طرحی است که «کلمات آب» نامیده می‌شود. این قسمت حاوی ۱۰۳ موج صوتی است که کلمه «آب» را به ۱۰۳ زبان مختلف نشان می‌دهد. در مرکز آن نیز نمادی حکاکی شده که در واقع نماد «آب» زبان اشاره آمریکا است.

در طرف دیگر این پلاک، قرار است نام ۲.۶ میلیون نفر در یک تراشه کوچک نوشته و در داخل یک بطری حکاکی شده جاسازی شود که یادآور ابتکار قدیمی «پیام در بطری» است.

 

در زیر آن نیز شعری از آدا لیمون، شاعر آمریکایی حکاکی شده است با عنوان «در ستایش راز: شعری برای اروپا». می‌توانید این شعر را به زبان انگلیسی یا اسپانیایی بخوانید و حتی صدای لیمون را در آنجا بشنوید.

در همین سمت، فرمول مشهور فرانک دریک، استاد بازنشسته نجوم و اخترفیزیک دانشگاه کالیفرنیا درج شده است که به «معادله دریک» مشهور است و از آن برای تخمین تعداد حیات‌های فرازمینی احتمالی استفاده می‌شود.

اگرچه ما انتظار نداریم تمدنی را در اعماق اقیانوس یخی قمر «اروپا» پیدا کنیم اما مطمئناً به دنبال یافتن نشانی از حیات در چنین حجم عظیمی از آب هستیم.

قمر «اروپا» کوچکتر از کره ماه است؛ با این حال دو برابر اقیانوس‌های زمین، آب دارد. امواج رادیویی دریافت شده از این قمر نیز وجود حفره‌های آب را اثبات کرده است.

در این پلاک به رونالد گریلی، دانشمند سیاره‌شناسی نیز ادای احترام شده که تحقیقاتش روی فضاپیمای گالیله همچنین تلاش‌هایش برای آماده کردن «اروپا کلیپر» بسیار مهم بوده است.

این امیدواری وجود دارد که فضاپیمای «اروپا کلیپر» پس از یک پرتاب موفقیت‌آمیز و سپس طی سفری که پنج سال و نیم طول خواهد کشید، سرانجام در سال ۲۰۳۰ میلادی به سیاره مشتری برسد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا