فناوری های نوین

صیانت از حقوق مالکیت فکری دانش بنیان‌ها با تاسیس مجتمع حل اختلاف



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد حسن کیانی رئیس و قاضی مجتمع حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در خصوص انگیزه ایجاد مجتمع حل اختلاف تخصصی برای امور دانشی و نخبگانی گفت: با توجه به وجود بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، بیش از ۹۰ هزار اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و حدود ۲۰ هزار عضو بنیاد ملی نخبگان و صدها شرکت مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و نیز اهمیت ارائه خدمات در خور شأن به نخبگان و فعالان و شرکت‌های حاضر در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور، خلا وجود مجتمع حل اختلاف با تمرکز بر امور نخبگانی و کسب و کار مبتنی بر دانش و فناوری احساس شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با پیگیری پارک فناوری پردیس، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و حمایت قوه‌ قضاییه و موافقت مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، مجتمع حل اختلاف ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان با دو شعبه رسیدگی تاسیس شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ به مجتمع تخصصی ارتقا پیدا کرد.

رئیس و قاضی مجتمع حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان افزود: ارجاع پرونده‌ها به این مجتمع از طریق دفاتر خدمات قضایی صورت می‌گیرد و افرادی که تمایل به استفاده از خدمات مجتمع حل اختلاف دانش‌بنیان و نخبگان را دارند، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می‌توانند درخواست‌ها و دادخواست‌های خود را به‌منظور رسیدگی ارجاع نمایند. همچنین در راستای صلح و سازش در دعاوی، نیز علاوه بر مراجعه در چاچوب توافق طرفین اختلاف، امکان ارجاع از دادگستری به این مجتمع وجود دارد.

کیانی در خصوص صلاحیت‌های رسیدگی این شورا نیز گفت: به طور کلی شوراهای حل اختلاف در کلیه امور حقوقی و جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت برای صلح و سازش و… البته در چارچوب صلاحیت‌های پیش‌بینی شده در قانون شوراها فعالیت دارند. اما به‌طور مشخص مجتمع حل اختلاف تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان علاوه بر صلاحیت‌های پیش‌بینی شده در قوانین مرتبط، درصدد حل اختلافات مرتبط با انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای قراردادهای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه‌های فناورانه و دانش‌بنیان کشور است که در صورت توافق طرفین اختلاف امکان رسیدگی دارند. همچنین مشروط به توافق قراردادی، شورا می‌تواند به‌صورت تخصصی به اختلافات مرتبط با نقض مالکیت معنوی اعم از حقوق نرم‌افزارهای رایانه‌ای، دانش فنی، اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی، اسرار تجاری و … ورود نماید.

وی افزود: رسیدگی به اختلافات مرتبط با قراردادهای قانونی از دیگر صلاحیت‌های این مجتمع است؛ به شرط آنکه شرط داوری مجتمع حل اختلاف دانش‌بنیان در متن آن قید شده باشد و یا رضایت طرفین دعوا مبنی بر رسیدگی این مجتمع وجود داشته باشد.

کیانی گفت: در استان تهران شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناوری مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد، تیم‌های استارتاپی مستقر در کارخانه‌های نوآوری، شتابدهنده‌های مراکز نوآوری، کارگزاران ارائه خدمات فناوری و کسب و کار، مخترعین، اعضای بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگران و نخبگان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و سرمایه‌گذاران فعال در حوزه فناوری و نوآوری کشور، نهادهای مالی و VCها می‌توانند در چتر این مجتمع قرار گرفته و از خدمات حقوقی و قضایی آن بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: برای تسهیل ارائه خدمات، امکان برگزاری جلسات رسیدگی در دفاتر مستقر در شهر تهران و در صورت اقتضا به‌صورت غیرحضوری و آنلاین وجود دارد.

در همین راستا و به عنوان یک نمونه، به‌دنبال ثبت دادخواست توسط یکی از سهامداران یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک فناوری پردیس از طریق دفاتر خدمات قضایی و ارجاع پرونده اختلافی به مجتمع حل اختلاف تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان، بررسی این پرونده در دستور کار این شورا قرار گرفت.

در این پرونده که در شعبه شماره ۲۶۲۸ مجتمع حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان رسیدگی شد، بعد از ابلاغ قضایی و تعیین وقت، اولین جلسه رسیدگی با حضور طرفین اختلاف و حضور سرپرست و قاضی مجتمع و اعضای شعبه مربوطه برگزار و طی آن اظهارات طرفین دریافت شد.

سپس به‌دستور قاضی مجتمع جهت جلب نظریه کارشناسی و حسابرسی دارایی و سود و زیان شرکت، پرونده به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و بعد از جلسات مشاوره با طرفین اختلاف و تسلیم نظریه کارشناس رسمی دادگستری با برگزاری جلسه دوم و کسب رضایت طرفین، با تایید اعضای شعبه ۲۶۲۸ و تایید قاضی مجتمع، رای صلح و سازش صادر و طی گزارش اصلاحی این پرونده با تامین خواسته خواهان پرونده مختومه شد.

گفتنی است به استناد ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان موضوع تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات علمی و فناوری در دادگاه‌ها و شوراهای اختلاف، مجتمع ۲۶ حل اختلاف تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان به‌عنوان اولین مجتمع شورای حل اختلاف تخصصی حوزه دانش‌بنیان کشور به‌منظور رسیدگی تخصصی به اختلافات فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری تاسیس شده است.این مجتمع با دو شعبه رسیدگی و حضور ۶ نفر به‌عنوان اعضای شعب که از نخبگان و افراد موثر زیست بوم نوآوری و فناوری در حوزه‌های مختلف علمی کشور هستند؛ به ارائه خدمات حقوقی و قضایی مرتبط با حل اختلاف می‌پردازد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا