اخبار سایت

پایان تفاهم‌نامه تعویق اعزام به خدمت ورزشکاران/تعیین تکلیف سربازی حداقل ۳۰ ورزشکار تا پایان فصل



به گزارش ایسنا، نیمه مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که سردار موسی کمالی، رئیس وقت اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از ارائه تسهیلات جدید به فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌های فعال در تیم‌های ملی و لیگ برتر خبر داد. او در این‌باره به ایسنا گفته بود:‌ «بارها موضوعی به ما منتقل شده و آن موضوع این است که ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانی تنها در مدت معینی قادر به فعالیت حرفه‌ای هستند. از طرف دیگر بسیاری از عزیزان فعال در باشگاه‌ها معتقدند که از دوران کودکی افراد اقدام به استعداد یابی کرده و آنان از همین دوران تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند تا در دوران جوانی با فعالیت در تیم‌های ملی و لیگ‌های برتر برای کشور افتخار آفرینی کنند. این افراد معتقد بودند که دوران سربازی سبب وقفه میان آموزش‌ها و فعالیت حرفه‌ای می‌شود و در همین راستا نیز تصمیم گرفتیم تا طرحی را برای مشمولان فوتبالیست، بسکتبالیست و والیبالیست اجرا کنیم که بر اساس آن، مهلت اعزام به خدمت وظیفه عمومی این ورزشکاران افزایش می‌یابد و در همین راستا ورزشکاران تیم‌های ملی تا ۳۰ سالگی و ورزشکاران تیم‌های لیگ برتری تا ۲۸ سالگی می‌توانند خدمت وظیفه خود را به تاخیر انداخته و دچار غیبت نشوند.»

سردار کمالی در آن زمان گفته بود که « این طرح آزمایشی است و به مدت دو سال انجام خواهد شد و پس از دو سال و انجام بررسی‌های لازم درباره اثربخشی این طرح نسبت به تداوم آن و نیز افزایش دیگر رشته‌ها همچون فوتسال، کشتی، وزنه برداری و … اقدام خواهد شد.»

اجرای این طرح آزمایشی گرچه بیش از دوسال به طول انجامید، ، اما سرانجام در اواخر مهرماه امسال، سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای رسمی از پایان مهلت اجرای تفاهم‌نامه «تعویق اعزام به خدمت مشمولان ورزشکار ملی و لیگ برتر» خبر داد و اعلام کرد: « طرح آزمایشی تعویق اعزام به خدمت مشمولان ورزشکار حرفه ای رشته های فوتبال، بسکتبال و والیبال که درسال ۱۳۹۷ به صورت موقت و آزمایشی با تفاهم میان وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده بود، پس از چهار سال اجرای آزمایشی و ارزیابی نتایج حاصل از آن توسط وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح و با اتمام زمان بندی اجرای آن به پایان رسید.»

برابر اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته این طرح به سه دلیل عمده یعنی « عدم امکان استفاده تمامی رشته های ورزشی بیش از ۵۰ فدراسیون از این تسهیلات و تبعیض ایجاد شده که مورد انتقاد جامعه ورزشی سایر رشته ها قرار گرفته است.»، «تعداد اندک جامعه آماری مشمولان ورزشکار در شمول این تفاهم نامه قرار می‌گیرند.» و «تاثیر بسیار نامحسوس تفاهم نامه در ورزش قهرمانی کشور که بازخورد آن نیز در نتایج عملکرد تیم های ملی رشته های مذکور مشاهده شده است.» به پایان رسید. و از این رو این طرح نه تنها در مورد دیگر رشته‌های ورزشی اجرایی نشد بلکه در مورد همین سه رشته نیز دیگر امکان اجرا نخواهد داشت. 

چند ورزشکار سربازی خود را به تعویض انداختند؟

حالا در توضیحاتی جدید، معاونت اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا آمار نفراتی را که در حال استفاده از این تفاهمنامه هستند، اعلام کرده است. بر این اساس در رشته بسکتبال یک نفر، در رشته والبیال کمتر از ۱۲ نفر و در رشته فوتبال نزدیک به ۲۰ نفر در لیگ‌ برتر و پنج نفر در تیم ملی در حال بهره‌مندی از این تسهیلات هستند.

بر اساس آنچه که معاونت اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرده، این افراد می‌توانند تا پایان فصل جاری از این تسهیلات بهره‌مند شوند و پس از آن باید وضعیت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند و در غیر اینصورت به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شوند. اخذ معافیت دائم یا موقت نظیر معافیت تحصیلی و … ، اعزام به سربازی و گذراندن دوران خدمت در یکی از تیم‌های ورزشی نیروهای مسلح جزو راهکارهایی است که با پایان فصل پیش‌روی این بازیکنان قرار خواهد گرفت. البته نحوه حضور این افراد در تیم‌های ورزشی نیز با نظر معاونت تربیت بدنی در ستادکل نیروهای مسلح انجام خواهد شد و شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که ستادکل به تمامی تیم‌های ورزشی خود تاکید کرده تا حضور فعالانه و جدی‌تری در عرصه‌های تخصصی خود داشته باشند.

اجرای قانون سرباز قهرمان ادامه دارد

سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین اعلام کرده که توقف اجرای این تفاهمنامه ارتباطی با اجرای قانون سرباز قهرمان ندارد و این قانون در حال اجراست. بر اساس قانون سرباز قهرمان تمامی مشمولان ورزشکار حرفه‌ای در تمامی رشته‌های تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک در صورت کسب مقام های اول تا سوم در بازی‌های المپیک، آسیایی و جهانی از امتیاز معافیت از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام
 

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع خبر

دکمه بازگشت به بالا