فناوری های نوین

ایران صاحب مرکز جامع خدمات ریزتراشه می شود



محمدحسین محمدی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع خدمات ریزتراشه ایران، به منظور ارائه خدمات ویفرهای چندمنظوره (MPW) برای نمونه‌سازی تراشه و فراخوانی که اخیراً در همین رابطه اعلام شد، اظهار کرد: ما در این فراخوان به دنبال این هستیم که جامعه طراحان تراشه در کشور بتوانند از ظرفیت نمونه سازی خارج از کشور استفاده کنند و در همین راستا مذاکراتی را با کشورهای مختلف و با واسطه های خارجی انجام داده ایم.

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک افزود: ما نگرانی جامعه طراحان تراشه را نسبت به اینکه آیا سال آینده فرایند ساخت نمونه سازی دارند یا خیر را برطرف کردیم و آنها می توانند برای سال آینده برنامه ریزی کنند که بر روی چه تکنولوژی کار کنند و از آن سو شرکت های بهره بردار این نگرانی را دیگر ندارند که آیا می‌توانند نمونه طراحی شده را بسازند یا خیر؟

لاریجانی ادامه داد: ما به عنوان مجموعه حاکمیتی مذاکراتی انجام داده و قراردادهایی را نیز منعقد کردیم و زمان بندی استفاده از سرویس خدمات در اختیار طراحان ایرانی قرار دادیم تا بتوانند نمونه سازی خود را از طرح ها و ایده های خود انجام دهند.

وی بیان کرد: برای اینکه افراد یک بیزینس پلن با نگاه به اقتصاد میکروالکترونیک داشته باشند و همچنین طرح ها از پختگی لازم برخوردار باشند، اولویت را طرح هایی قرار دادیم که شرکت ها به ما معرفی می کنند. هدف این است که اکوسیستم ما از طراحی های دانشگاهی خارج و خودش را به اقتصاد میکروالکترونیک نزدیک کند و افراد خود را به عنوان تولید کننده ببینید و اینطور نباشد که فرد در دوره دانشجویی صرفاً یک طراحی ارایه دهد. در حال حاضر یک گام جلوتر آمده ایم و اولویت را طرح هایی قرار دادیم که جنبه اقتصادی دارند و یا نیاز بهره بردار را برطرف می کنند.

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک با بیان اینکه این فراخوان را به فراخوان های دیگر که از سمت بهره برداران اعلام می شود، متصل می‌کنیم، گفت: در این شرایط طراحان از ظرفیت نیاز بهره برداران استفاده خواهند کرد و طراحی را به سمت نیازها می برند و سعی می‌کنیم این اکوسیستم را کامل کنیم؛ یعنی زنجیره ی از طراحی تا تولید و از تولید تا مصرف بهره بردار و بازار را کامل می کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این زنجیره یک حلقه مفقوده داریم و این حلقه مفقوده، ساخت نمونه تراشه و تولید انبوه است و در همین راستا بنا داریم مرکز جامع خدمات طراحی تراشه را راه اندازی کنیم؛ کار این مرکز جامع در وهله اول برقراری ارتباط با کارخانه های خارجی است و ارزیابی عملکرد و تایید اصالت تراشه و ارائه گواهی معتبر تاییدیه از دیگر وظایف این مرکز به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز اصالت سنجی می‌کند که طراحی یک تراشه واقعاً بومی انجام شده و یا از خارج کشور خریداری شده است، گفت: بحث مشخصه یابی تراشه و خدمات باندینگ و بسته بندی در این مرکز جامع تراشه انجام می شود. در نهایت این مرکز نقش هاب بین طراح و تولید کننده تراشه است و هزینه نمونه سازی را از دوش طراحان بر می دارد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا