فناوری های نوین

صرفه جویی ۴۵ میلیون یورویی با تولید نانوکاتالیست گوگردزدایی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کاتالیست‌ها نقشی کلیدی و اجتناب‌ناپذیر در فرآیندهای شیمیایی و سنتزی ایفا می‌کنند و به دلیل پیچیده بودن فناوری و هزینه‌های ساخت بالا، واردات این محصول عمدتاً با چالش‌های فراوانی مواجه است.

یکی از مهم‌ترین فرآیندهای پالایشگاه ها در راستای ارتقا و بهبود ترکیب محصولات پالایشی فرآیندهای تصفیه هیدروژنی برش های سنگین در محدوده مازوت (نفت کوره) است که از آن تحت عنوان فرآیند RCD یاد می‌شود.

محمد امیدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا با بیان این توضیح به اهمیت بالای فرآیند RCD و نقش حیاتی کاتالیست‌ها در این بخش از صنعت پتروشیمی پرداخت و توضیح داد: کاتالیست نانو ساختار RCD به مجموعه‌ای از کاتالیست‌های این واحد اطلاق می‌شود که با هدف حذف سموم از قبیل سولفور، نیتروژن، فلزات و CCR از خوراک واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این سموم موجب غیر فعال شدن کاتالیست واحد پایین دست خود یعنی RFCC می شود؛ بنابراین استفاده مداوم از کاتالیست‌ها برای سم‌زدایی و ادامه فعالیت دیگر بخش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

این فعال فناور ادامه داد: کارایی کاتالیست از لحاظ حذف حداکثری ناخالصی های موجود در خوراک از قبیل سولفور، نیتروژن، فلزات و (CCR) مطابق با استانداردهای بین المللی است.

وی با اشاره به بومی‌سازی تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز در واحد RCD عنوان کرد: کاتالیست های این واحد ۱۱ نوع هستند که تماماً در کشور بومی سازی شده است.

این فعال فناور با اشاره به استفاده از فناوری نانو در فرآوری و تجاری سازی این کاتالیست‌ها افزود: استفاده از کاتالیست‌های نانوساختار موجب شده که فرآیند تصفیه تصفیه هیدروژنی ته‌ماند برج تقطیر خلاء و اتمسفر با کیفیت بهتری صورت بگیرد.

امیدی با اشاره به استفاده از تولیدات کاتالیستی این شرکت دانش‌بنیان در واحدهای پتروشیمی کشور گفت: از این کاتالیست در پالایشگاه امام خمینی شازند اراک و پالایشگاه اصفهان در واحد Residue Hydrotreating Unit(RHU) استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا با اشاره به ایجاد اشتغال یک هزار نفری به صورت مستقیم و غیر مستقیم، به نقش این تولیدات در کاهش واردات و صرفه‌جویی ارزی اشاره کرد و افزود: واردات این کاتالیست سالانه بیش از ۳۰۰۰ مترمکعب تنها برای پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند است که با ورود واحد RHU اصفهان این مقدار به بیش از ۶۰۰۰ متر مکعب در سال خواهد رسید.

این فعال حوزه فناوری افزود: فروش این محصول در داخل بیش از ۴۵ میلیون یورو در سال است و با افزایش ظرفیت تامین نیاز داخلی، این میزان نیز افزایش خواهد یافت.

امیدی با بیان اینکه این کاتالیست برای نخستین بار توسط این شرکت تولید و بهره برداری شده، ادامه داد: با توجه به حجم قابل توجه نیاز داخل کشور، شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا تمرکز خود را جهت برطرف کردن نیاز داخلی قرار داده و با توجه به طرح افزایش ظرفیت تولید صادرات در پی ورود به بازارهای جهانی است.

وی درباره مزایای رقابتی این محصول دانش‌بنیان گفت: کاتالیست این شرکت با توجه به طراحی صورت گرفته عملکرد به مراتب بهتری نسبت به کاتالیست‌های آمریکائی که قبلا مورد استفاده قرار می‌گرفت دارد. با توجه به تحریم و شرایطی از این دست، تامین کاتالیست از شرکت‌های چینی که عملکرد بسیار ضعیفی هم دارند با موانعی روبرو بود.

وی افزود: کاتالیست تولید شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا از استحکام مکانیکی بالاتری نسبت به کاتالیست های مشابه خارجی برخوردار است که منجر به جلوگیری از افت فشار بستر و افزایش عمر کاتالیست خواهد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا