اخبار سایت

نزدیک شدن گرمایش جهانی به نقطه بی‌بازگشت


در شرایطی که جنگل‌های کانادا در حال سوختن است و دود سمی ناشی از آتش، بخش‌های بزرگی از کانادا و ایالات متحده آمریکا را فراگرفته است و چند سالی است که کشورهای مختلف جهان از خاورمیانه تا اروپا صحنه سوختن جنگل‌ها بوده‌اند، کاخ سفید در اقدامی محتاطانه گزارشی را درباره مهندسی پرتورهای خورشید منتشر کرده است که روش‌های انعکاس نور خورشید از کره زمین را بررسی می‌کند و هدف از آن خنک کردن جو است و ممکن است راهی برای محدود کردن گرمایش جهانی باشد. 

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، به گفته یک مقام ارشد در واشنگتن، دولت بایدن-هریس هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی یک برنامه تحقیقاتی جامع در زمینه اصلاح تشعشعات خورشیدی ندارد، اما گزارشی که کاخ سفید در روز جمعه ۳۰ ژوئن منتشر کرد می‌گوید که دلایل منطقی کافی برای قرار دادن تحقیقات منسجم در این باره در دستور کار، وجود دارد. 

در این گزارش آمده است: «این ناشناخته‌ها و درک در حال تکامل از سیستم‌های پیچیده زمین، دلیل قانع‌کننده‌ای برای تحقیقات برای درک بهتر منافع و خطرات بالقوه فراهم می‌کند.»

این گزارش اجرای دستور کنگره مصوب سال ۲۰۲۲ است که از کاخ سفید خواسته بود یک «چارچوب تحقیقاتی برای ارائه راهنمایی درباره شفافیت، مشارکت و مدیریت ریسک برای تحقیقات ژئومهندسی نور خورشید» تهیه کند. گزارش را دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید تهیه کرده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند مفهوم بحث‌برانگیزی که به‌عنوان اصلاح تابش خورشیدی شناخته می‌شود، پاسخی بالقوه موثر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. در مقابل، برخی دیگر از دانشمندان درباره عوارض ناشناخته جانبی آن هشدار داده‌اند. 

گزارش کاخ سفید که شامگاه جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که دولت بایدن آماده مطالعه این احتمال است که تغییر جهت دادن به نور خورشید که به سوی زمین ساطع شده و فرافکنی آن به سوی دیگر ممکن است به سرعت کره زمین را خنک کند. این گزارش با اشاره به این که کنگره دستور تحقیقات را صادر کرده است، درجه‌ای از تردید را در مورد آن در نظر گرفته است. دولت گفت که این گزارش هیچ‌گونه تصمیم‌گیری جدید در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با آنچه را که از آن به‌عنوان مهندسی زمین یاد می‌شود و گاهی مورد تمسخر قرار می‌گیرد، نشان نمی‌دهد.

در گزارش کاخ سفید آمده است: «برنامه تحقیقاتی درباره پیامدهای علمی و اجتماعی اصلاح تشعشعات خورشیدی، می‌تواند در کنار عناصری چون کاهش گازهای گلخانه‌ای اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه‌تر درباره خطرات و منافع بالقوه آن را در چارچوب سیاست آب‌وهوا ممکن کند. این برنامه امکان خنک کردن کره زمین را در جدول زمانی چند ساله ارائه می‌دهد.»

کاخ سفید در عین حال، در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای ایجاد یک برنامه تحقیقاتی جامع با تمرکز بر اصلاح تشعشعات خورشیدی در دست ندارد. 

نشریه پولیتیکو نوشت اینکه کاخ سفید از اساس آزمایش‌های خورشیدی را مورد توجه قرار داده است، به خودی خود قابل توجه است و به نقل از کارشناسان نوشته است وجود این گزارش کاخ سفید، مهمترین مولفه آن است. 

 

گزارش ۴۴ صفحه‌ای فوق چند راه را برای محدود کردن میزان دریافت نور خورشید در کره زمین بررسی کرده است که هیچ‌یک بی‌نقص نیست. یکی از این روش‌ها افزایش میزان ذرات آئروسول یا ذرات معلق در استراتوسفر است تا پرتوهای خورشید را از سیاره زمین به جهت دیگری منعکس کنند؛ اتفاقی که به طور طبیعی پس از فوران آتش‌نشانی بزرگ رخ می‌دهد. روش دیگر، افزایش پوشش ابر بر روی اقیانوس‌ها یا کاهش میزان ابرهای سیروس در ارتفاع بالا است که موجب تابش خورشیدی به روی زمین می‌شوند. 

در این گزارش آمده است که هر شکل از اصلاح تشعشعات خورشیدی ممکن است خطراتی برای سلامت انسان، تنوع زیستی و ژئوپلتیک داشته باشد چرا که اگر این روش‌ها به اجرا درآیند و سپس متوقف شوند، اصلاح نور خورشید می‌تواند الگوهای آب‌وهوایی جهان را تغییر دهد، منابع خوراکی را مختل کند یا موجب گرمای ناگهانی شود. 

این گزارش می‌گوید: «تغییرات آب و هوا در حال حاضر تاثیرات عمیقی بر جهان فیزیکی و طبیعی و بر رفاه انسان گذاشته است و این تاثیرات با افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای و ادامه گرمایش بیشتر نیز خواهد شد.» 

کاخ سفید گفت که هرگونه تحقیق بالقوه در مورد اصلاح تشعشعات خورشیدی باید با «‌همکاری بین‌المللی مناسب» انجام شود. 

سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا تمایل خود را برای آغاز بحث‌های بین‌المللی درباره این که بشر چگونه می‌تواند گرمای دریافتی از خورشید را محدود کند، نشان داده‌اند. 

پیش‌تر، در روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان نوشت که شرایط جوی کره زمین با افزایش دما در دریاها و زمین به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌شود و هدف نگه داشتن افزایش دما تا یک‌ونیم درجه سانتیگراد در حال از دست رفتن است. 

نمایندگان ارشد ایالات متحده آمریکا و چین، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان، قرار است در ماه ژوئیه در پکن ملاقات کنند. 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا