اخبار سایت

مدل پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین دقیق مثل ساعت کار می‌کند


این رمزارز پیشتاز جهان از ۱ ژانویه تاکنون بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است، و برای اولین بار در تاریخ ۱۵ ساله‌اش، به بیش از ۷۰ هزار دلار رسید. این رقم علاوه بر رشد بیش از ۱۵۰ درصدی سال گذشته است، که شاهد سیر صعودی بهای آن از زیر ۱۷ هزار دلار در آغاز سال ۲۰۲۳ بود.

این موج قیمت با موج جدید ورود سرمایه‌گذارهای نهادی تشدید شد، پس از آنکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اولین صندوق قابل‌معامله نقدی بیت‌کوین (ETF) را تایید کرد.

به گفته برخی تحلیلگران بازار رمزارز، مهم‌تر از آن رویداد موسوم به «نصف‌ شدن» آتی است، که در آن پاداش استخراج این رمزارز نصف خواهد شد.

قرار است این اتفاق در ۱۹ آوریل رخ بدهد، به تاریخ رویدادهای قبلی نصف شدن که نگاه کنیم، پیش از افزایش قیمت‌های رکوردشکن بوده است. برخی معتقدند این کاهش عرضه که تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد برای چرخه‌های قیمتی چهار ساله بیت‌کوین بنیادی است.

یکی از جالب‌توجه‌ترین مدل‌های پیش‌بینی قیمت که چرخه‌های نصف شدن را اساس قرار می‌دهد مدل «انباشت به جریان» (S2F) است که تحلیلگری هلندی با نام مستعار پلن‌بی (PlanB) ابداع کرده است.

 

دقت و درستی آشکار مدل انباشت به جریان، که اولین بار در سال ۲۰۱۹ پیش از افزایش قیمت قبلی منتشر شد، برای پلن‌بی نزدیک به ۲ میلیون دنبال‌کننده در ایکس (توییتر سابق) به همراه داشته است.

سقوط قیمتی که در پی افزایش قیمت سال ۲۰۲۱ رخ داد سبب شد که بیت‌کوین مدتی کوتاه به محدوده‌های پایین‌تر مدل انباشت به جریان لغزید، با وجود این، پلن‌بی با اشاره به افزایش اخیر قیمت، گفت مدل انباشت به جریان او «بازگشته است… منظم و دقیق مانند ساعت کار می‌کند».

محدوده‌های بالاتر مدل پلن‌بی قیمت بیت‌کوین را در این چرخه کاملا بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار قرار می‌دهد، که سایر تحلیلگران آن را بیش‌از‌پیش واقع‌گرایانه می‌بینند. در نهایت، پلن‌بی معتقد است که کمیابی ذاتی بیت‌کوین‌‌ــ فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود خواهد داشت‌ــ آن را به رقیب بازار ۱۴ تریلیون دلاری طلا تبدیل خواهد کرد، و قیمت آن را به ۱۰ برابر سطح فعلی می‌رساند.

آخرین افزایش قیمت به این معنی است که دارد عادی می‌شود ناظران بازار رمزارز پیش‌بینی کنند که بیت‌کوین در سال ۲۰۱۴ به سمت ورود به محدوده قیمتی شش رقمی می‌رود. این نقطه عطف اکنون فقط به اندازه یک جهش ۴۰ درصدی دیگر قیمت فاصله دارد، و این سوال را برای برخی پیش می‌آورد که محدوده نهایی واقعا چه رقمی ممکن است باشد.

لوکمن اتونوگا، تحلیلگر ارشد بازار در صرافی رمزارز آنلاین اف‌اکس‌تی‌ام (FXTM)، که شرکت او میانگین قیمت پیش‌بینی‌شده از طریق تمام منابع را ۱۲۳ هزار و ۵۶ دلار می‌داند، گفت: «به تصویر فنی که نگاه می‌کنیم، رکوردشکنی بالاترین قیمت نزدیک است و سطح روانی ۸۰ هزار دلار به‌عنوان سطح مقاومت احتمالی در پیش است.»

«فراتر از این نقطه، محدوده‌ای ناشناخته است. با توجه به پیش‌بینی قیمت میانگین ۱۲۳ هزار و ۵۶ دلار برای بیت‌کوین، این به یک افزایش قیمت ۶۰ درصدی دیگر این رمزارز از سطح فعلی نیاز خواهد داشت. در حالی که جدول زمانی روشن نیست، با توجه به نحوه افزایش قیمت‌ها، می‌تواند یک احتمال ممکن باشد.»

به‌موازات این پیش‌بینی‌های بازار گاوی (بازار پررونق) گمانه‌زنی‌هایی در مورد زمان و میزان سقوط قیمت بیت‌کوین مطرح است.

افزایش قیمت‌ پیشین در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ شاهد سقوط شدید بیت‌کوین از آن قله‌های قیمتی بود، که به‌ترتیب ۸۳ درصد، ۸۴ درصد و ۷۷ درصد افت کرد.

آندریا باربن، استاد امور مالی در دانشگاه سنت گالن در سوییس، گفت: «ماهیت بی‌ثبات رمزارزها همچنان باقی، و تاکیدی بر جنبه مخاطره‌آمیز این سرمایه‌گذاری‌ها است.»

«در حالی که چشم‌انداز، در اثر نوآوری‌های فناوری و تعدیل‌های نظارتی، در حال تغییر است، سرمایه‌گذاران توازن میان پاداش‌های چشمگیر احتمالی و خطرات قابل‌ملاحظه را به یاد داشته باشند.» 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا