فناوری اطلاعات

کاهش ۳۳درصدی میانگین زمان ترخیص تجهیزات حوزه فاوا



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امید رجبی جاغرق گفت: میانگین زمان رسیدگی به درخواست‌های تایید نمونه در حالی کاهش داشته که براساس آمار موجود، تعداد درخواست‌های سامانه تایید نمونه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳ درصد افزایش داشته است. بررسی آماری درخواست‌های تایید نمونه نشان می‌دهد در سال گذشته، ۱۱ هزار و ۴۹ درخواست ثبت شده، در حالیکه در سال ۱۴۰۰ این رقم ۱۰ هزار و ۶۹۹ مورد گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه طولانی‌ترین گام در فرآیند ترخیص تجهیزات، فرآیند تایید نمونه است، عنوان کرد: زمان تایید نمونه شامل زمان صرف شده برای آزمون تجهیزات، بررسی مشخصات فنی و اعلام نظر در مورد انطباق مشخصات فنی با ضوابط و استانداردهای مرجع است.

مدیرکل استاندارد و تایید نمونه رگولاتوری با اعلام کاهش تعداد نمونه‌های مردود شده تجهیزات در سال ۱۴۰۱ گفت: افزایش میزان انطباق نمونه تجهیزات وارداتی با استانداردها و الزامات فنی نشان می‌دهد وارد کنندگان به رعایت انطباق مشخصات فنی تجهیزات با استانداردها و الزامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قبل از ثبت سفارش و ورود کالا به کشور توجه بیشتری داشته‌اند.

رجبی جاغرق توصیه کرد: واردکنندگان تجهیزات حوزه ICT، قبل از ورود انبوه تجهیزاتی که تاکنون سابقه تایید نمونه برای آنها وجود نداشته، برای اطمینان از انطباق مشخصات فنی تجهیزات با الزامات و استانداردهای اعلام شده از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسبت به اخذ تایید نمونه قبل از ثبت سفارش تجهیزات اقدام کنند.

وی افزود: متقاضیان برای اطلاع از سوابق تایید نمونه تجهیزات ICT که تاکنون با صدور تاییدیه رگولاتوری وارد کشور شده‌ است، می‌توانند با مراجعه به پورتال رگولاتوری به آدرس https://www.cra.ir/home در قسمت حقوق کاربران، وارد بخش تجهیزات فاوای دارای تاییدیه شوند.

سامانه صدور مجوز ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات فاوا (سامانه جامع فاوا) در راستای الکترونیکی کردن خدمات اداره کل استاندارد و تایید نمونه مانند ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات و تسهیل و تسریع در ارائه این خدمات به شهروندان در پورتال سازمان به آدرس https://www.cra.ir/home در بخش خدمات الکترونیک ایجاد و برای تمام متقاضیان (حقیقی یا حقوقی) در دسترس و قابل بهره‌برداری است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا