فناوری اطلاعات

ابلاغ دستورالعمل حمایت از فعالیت پژوهشگران و فناوران نظام سلامت



دستورالعمل حمایت از فعالیت‌های پژوهشگران و فناوران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی با اعلام این خبر تصریح کرد: طیف وسیعی از حمایت‌های متنوع از مقالات و کتب منتشر شده در پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی و داخلی و همینطور محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه پیش‌بینی شده است و به منظور نظام‌مند کردن روش‌های حمایتی از پژوهشگران در قالب یک دستورالعمل جامع به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دستورالعمل در دو بخش دستورالعمل حمایت از مقالات و کتب منتشرشده و همینطور محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه به تصویب رسیده است.

دکتر پناهی در ابتدا به میزان حق‌التحقیق مقالات اشاره و اظهار کرد: مبلغ حمایتی و پژوهانه مقالات چاپ‌شده در مجلات داخلی و خارجی ایندکس شده در WEB OF SCIENCE ،PUBMED و Scopus برای مقالات اصیل پژوهشی، مروری، مروری نظام‌مند و متاآنالیز، مبلغ ۱۵ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. ضمن اینکه به ازای هر واحد ضریب‌تاثیر (Impact factor) مبلغ ۱۰ درصد به حق‌التحقیق پایه اضافه می‌شود. علاوه بر آن در خصوص انتشار مقاله در مجلات یک درصد حیطه تخصصی بر اساس رتبه‌بندی SNIP به میزان ۲۰ درصد و انتشار مقاله در مجلات ۵ درصد حیطه تخصصی ۱۵ درصد به مبلغ پایه اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: حق‌التحقیق مقالات منتشرشده در مجلات بین‌المللی، طبق آیین‌نامه به مقالاتی تعلق می‌گیرد که مجله جزو چارک‌های Q۱ و Q۲  در سال انتشار مقاله بر اساس رتبه بندی CiteScore  باشد.

دکتر پناهی از شرایط تشویقی از مجلات داخلی نمایه شده در نمایه‌نامه‌های معتبر بین‌المللی خبر داد و اظهار کرد: مجلات داخلی که حداقل در یکی از پایگاه‌های WEB OF SCIENCE، PUBMED  و Scopus نمایه شده باشند، ۱۰ درصد به پایه پژوهانه آنها اضافه می‌شود. 

وی در ادامه به حمایت از نشریات داخلی اشاره و تصریح کرد: به مقالات چاپ‌شده در مجلات داخلی علمی-پژوهشی نمایه‌نشده در نمایه‌نامه‌های WEB OF SCIENCE ،PUBMED ،Scopus  مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ ریال تعلق می‌گیرد.

دکتر پناهی در زمینه حق‌التحقیق مقالات پرنویسنده، اعلام کرد: مقالات پرنویسنده که بیش از ۱۰۰ نویسنده دارند، مانند مقالات حاصل از GBD یا موارد مشابه حمایت پژوهانه تنها به نویسنده مسئول یا اول واجد شرایط پرداخت می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به بخش دوم حمایت‌ها در خصوص انواع ثبت اختراع در کشورهای مختلف، اظهار کرد: هر ثبت اختراع حاصل از طرح در دفاتر ثبت اختراعات ملی و دفتر ثبت اختراعات ژاپن JPO، دفتر اختراعات روسیه و PCT حمایتی معادل ۱۵ میلیون ریال را شامل می‌شود. این در شرایط است که ثبت اختراع حاصل از طرح در دفاتر ثبت اختراع آمریکا USPTO و اروپا EPO  معادل دو برابر این عدد خواهد بود.

وی همچنین به پژوهانه‌های ساخت نمونه اولیه اشاره کرد و گفت: ساخت نمونه اولیه از محصول یا خدمات فناورانه منتج از پایانه‌نامه یا طرح‌های فناورانه معادل یک و نیم برابر پایه حمایتی است. محصول منتج از طرح که مجوز تولید آن از سازمان غذا و دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی کسب شده باشد، دو برابر و محصول منتج از طرح که تبدیل به محصول تجاری شده باشد، سه برابر از حق‌التحقیق پایه یعنی معادل ۴۵ میلیون ریالی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر پناهی تصریح کرد: تاسیس شرکت دانش‌بنیان، شرکت و واحد فناور مبتنی بر محصول یا خدمات فناورانه که از طرح تحقیقاتی به دست آمده باشد و مستقر در مرکز رشد، نوآوری و پارک‌های علم و فناوری باشد، حمایت دریافت می‌کنند. همین مبلغ در انتظار شرکت‌هایی است که موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان برای محصول فناورانه تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی شوند.

دکتر پناهی همینطور تصریح کرد: هر پژوهشگر و فناوری بتواند دانش فنی محصول فناورانه منتج از طرح تحقیقاتی در داخل و خارج کشور را به فروش برساند و مستندات تراکنش مالی را هم ضمیمه ادعای خود قراردهد نیز مشمول حمایت ۳۰ میلیون ریالی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا