اخبار سایت

جدیدترین آمار سایت‌های 5G در کشور اعلام شد



به گزارش ایتنا از ایسنا، اینکه چه مقدار سرعت در شبکه‌های موبایلی مورد نیاز هر فرد است، در اصل به کاربردها و سرویس‌های ارایه شده و نیاز کاربران بستگی دارد و امروز میانگین مصرف دیتای شبکه‌های سیار در جهان به ازای هر فرد حدود ۲۰ گیگ در ماه است، این در حالی است که در آینده حجم ترافیک دیتا رشد خواهد کرد، به صورتی که در سه سال آینده این مقدار به ۳۵ گیگ در هر ماه خواهد رسید.

 بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده در منابع و رسانه‌های خبری، می‌توان دریافت که برخی از کشورهای جهان در توسعه زیرساخت‌های لازم و برقراری آزمایشی و نهایی شبکه نسل پنجم اینترنت 5G نسبت به سایر کشورها تمایل بیشتری از خود نشان داده‌اند تا با انعقاد قراردادهای همکاری با بزرگترین اپراتورهای مخابراتی، به کاربران و شهروندان خود امکان بهره‌مندی از خدمات اینترنت پرسرعت 5G را اعطا کنند.

شبکه‌های 5G یا نسل پنجم، سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارند و قابلیت‌های آینده‌گرا مانند رانندگی خودران را امکان پذیر می‌کنند و پیش بینی می‌شود اشتراک های 5G در سال ۲۰۲۷، به ۴.۴ میلیارد برسد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پهنای باند این نسل از اینترنت بسیار بالاست، بنابراین اگر فناوری 5G را مصداق یک اتوبان در نظر بگیریم، شاید فناوری 4G یک اتوبان دو باندی و فناوری 5G همان اتوبان با چهار باند باشد، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر می‌رود.

در ایران همانند سایر کشورها نسل پنجم اینترنت نیازمندی‌ها و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که زیرساخت اصلی آن فرکانس است؛ بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت ارتباطات از ابتدای آغاز به کار وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم تاکنون ۸۴۰ سایت نسل پنجم تلفن همراه با هدف افزایش کیفیت و سرعت اینترنت راه اندازی شده است.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فرکانس نسل پنجم فقط فرکانس ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ نیست و طبیعتا از زیر ۱۰۰۰ تا ۲۴ هزار می‌توان برای 5G استفاده کرد؛ اما طبیعتا کیفیت سرویس متفاوت است و درحال حاضر هم اپراتورها بر روی سایر فرکانس‌هایی که به آنها داده شده سرویس 5G  ارائه می دهند.

وی تأکید کرد اما فرکانس ۳۶۰۰-۳۸۰۰ را که عملا می شود سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه را در آن به کاربر ارائه دهند، در اختیار اپراتورها قرار خواهند داد و امیدوارند این کار تا پایان سال انجام شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا