بازار

اصول نگهداری بعد از کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام

بسیاری از باغداران در زمان کاشت نهال نگران و دلواپس خشک شدن نهال پس از کاشت هستند و همواره این سوال برای آنها مطرح است که چه کارهایی باید انجام دهیم که نهال پس از کاشت خشک نشده و بتواند رشد عادی و معمولی خود را داشته باشد؟ در این خبرنامه اصول نگهداری نهال زردآلو، آلو و بادام پس از کاشت را به شما می­آموزیم و به شما می­آموزیم که چه کارهایی باید انجام دهید تا در احداث باغ خود موفق باشید.

دلایل خشک شدن نهال زردآلو، آلو و بادام پس از کاشت

دلیلی که باعث شده الان شما در حال مطالعه­ی این خبر نامه باشید کنجکاوی برای دانستن دلایل خشک شدن نهال پس از کاشت و نحوه­ی جلوگیری از آن است، حتما شما هم بسیاری از باغداران را دیده­اید که پس از کاشت نهال و پرداخت هزینه­های زیاد بابت خرید نهال زردآلو، آلو و بادام خسارت زیادی را بابت از دست ادن تعداد زیادی نهال تازه کاشته شده پرداخت کرده­اند، بنابراین در این بخش شما را با دلایل عمده­ی خشک شدن نهال پس از کاشت آشنا می­کنیم.

  1. کاشت نهال در شرایط آب و هوایی نامتناسب:

ارقام مختلفی از انواع درختان میوه مانند آلو، زردآلو و بادام تولید شده اند که هر کدام را باید در شرایط آب و هوایی و اقلیم متناسب با خود بکارید و در صورتی که رقمی را برای خود انتخاب کنید که با شرایط اقلیمی منطقه ی شما سازگاری نداشته باشد نهال پس از کاشت به محض بر خورد با شرایط نامساعد خشک خواهد شد.

علاوه بر این مورد تاریخ کاشت نیز که به شرایط آب و هوایی در منطقه بر می­گردد نیز تاثیر زیادی در خشک شدن نهال پس از کاشت است، بنابراین با انتخاب بهترین تاریخ کاشت می‌توانید مانع از خشک شدن نهال پس از کاشت شوید.

  • خرید نهال از مرکز نامعتبر:

خرید نهال زردآلو، آلو و بادام از مراکز و نهالستان­های نامعتبر سبب می­شود نهال پس از کاشت خشک شود، چرا که نهال این مراکز معمولا آلوده به آفات و بیماری­ها بوده و یا اینکه در سن نامناسب به فروش می­رسند و بنابراین به طور کلی خرید از مراکز نامعتبر و نهالستان‌های بدون مجوز دلیل عمده­ی خشک شدن نهال پس از کاشت است.

  • عدم نظارت دقیق بر نهال پس از کاشت:

آلوده شدن به آفات و بیماری­ها می­تواند پس از کاشت نهال بادام رخ دهد و به دلیل ضعیف بودن نهال تازه کاشته شده نسبت به درخت­های با سن بیشتر حساسیت بیشتری نشان می­دهند و امکان خشک شدن نهال را افزایش می­دهد، بنابراین عدم مراقبت نهال نسبت به آلوده شدن به آفات و بیماری­ها به ویژه آفات و بیماری­های ریشه و طوقه دلیل عمده­ی خشک شدن نهال پس از کاشت است.

  • کاشت نهال با سن بالا:

یکی دیگر از دلایل خشک شدن نهال پس از کاشت استفاده و یا خرید نهال با سن بالا است، در مراکز فروش نهال زردآلو، آلو و بادام که پر فروش و معتبر هستند مانند نهالستان پالیز نهال این خطای بزرگ رخ نمی­دهد اما در مراکزی که به صورت غیر مجاز فعالیت می­کنند و یا فروش کمی دارند ممکن است نهال را با سن بالا به باغداران عرضه کنند.

بهترین سن نهال برای ارقام پیوندی دو سال و برای ارقام قلمه ای یک سال است و سن بیشتر سبب می­شود ریشه­ی نهال پیش از کاشت گسترده تر شده، درگیری به افات و بیماریها افزایش پیدا کره و در نتیجه احتمال خشک شدن نهال پس از کاشت افزایش پیدا می­کند.

  • آبیاری و کود دهی نادرست پس از کاشت نهال:

آبیاری و کود دهی نادرست پس از کاشت دلیل عمده­ی دیگر برای خشک شدن نهال پس از کاشت است، آبیاری و کود دهی نهال باید بر اساس نیاز نهال صورت بگیرد و آبیاری و کود دهی بیش از اندازه و یا کمتر از میزان نیاز نهال می­تواند منجر به خشک شدن نهال تازه کاشته شده شود.

آبیاری اصولی نهال پس از کاشت

همانطور که پیش­تر نیز گفتیم آبیاری اصولی پس از کاشت نهال می­تواند مانع از خشک شدن آن پس از کاشت شود، آبیاری بیش از اندازه منجر به خفه شدن ریشه­های جوان و سطحی نهال شده و همینطور آبیاری کمتر از نیاز نهال نیز می­تواند منجر به خشک شدن نهال شود.

در نظر داشته باشید که ریشه­های نهال به تازگی در محل جدید مستقر شده­اند و نیاز به آبیاری مداوم دارند تا از استرس خشکی و کم آبی به دور باشند، بنابراین آبیاری مداوم اما با حجم کم نیاز نهال تازه کاشته شده است.

با توجه به فصلی که نهال را می­کارید و بارندگی در هر فصل متفاوت است باید میزان و دور آبیاری پس از کاشت نهال را تعیین کنید، در نظر داشته باشید که ریشه­ی نهال تازه کاشته شده باید مرطوب بماند و در خاک خشک باقی نماند اما از غرقاب کردن نهال باید خود داری شود.

کود دهی اصولی نهال پس از کاشت

در صورتی که نیاز غذایی نهال تازه کاشته شده تامین شود نهال می­تواند به سرعت رشد کرده و آماده­ی شروع باردهی شود اما متخصصان توصیه می­کنند که نیاز غذایی ارقام زود بازده را باید در زمان کاشت تامین کنید و تا زمان شروع باردهی از کود دهی خود داری کنید، کود دهی بیش از اندازه پس از کاشت منجر به خشک شدن نهال می­شود و یا می­تواند منجر به افزایش رشد رویشی و تاخیر در شروع باردهی شود.

بنابراین پیش از کاشت از نیاز غذایی نهال باید مطلع شوید و این کار را می­توانید با انجام آزمایش تجزیه­ی خاک انجام دهید و با توجه به نتیجه­ی آزمایش کود مناسب را در زمان کاشت و البته نه در ته چاله­ی کاشت مورد استفاده قرار دهید.

ریختن کود در ته چاله­ی کاشت منجر به خشک شدن نهال می­شود، علاوه بر آن توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از کودهای نپوسیده­ی دامی نباید استفاده کنید که حتما منجر به خشک شدن نهال خواهد شد، کود نپوسیده را حتی در مورد درختان مسن نیز نباید استفاده کرد چرا که منجر به ضعف درختان خواهد شد.

کنترل آفات و بیماری­های نهال پس از کاشت

دانسیتد که کنترل آفات و بیماریها پس از کاشت نهال می­توانند مانع از خشک شدن نهال شود، در نظر داشته باشید که حتی با اینکه ممکن است نهال گواهی دار و سالم خریداری کرده باشید اما نهال سالم در زمان کاشت سالم است و می­تواند از طریق آلودگی باغات اطراف آفات و یا بیماری­ها را به خود جذب کند.

بنابراین پایش و رسیدگی مرتب به نهال­ها و زیر نظر گرفتن آنها اهمیت بسیار زیادی دارد، با اینکار به محض آلوده شدن یک نهال به آفت و یا بیماری خاص از آن مطلع شده و پیش از درگیر شدن سایر نهال­ها به آن آفت و یا بیماری آن را کنترل کرده و از خشک شدن نهال­های خود پس از کاشت جلوگیری می­کنید.

کلام آخر

دانستید که دلایل مختلفی می­تواند منجر به خشک شدن نهال پس از کاشت شود اما در اینجا یک نکته را به صورت خلاصه باید در نظر داشته باشید و آن هم اهمیت دریافت مشاوره از زمان کاشت نهال تا زمان رسیدن به باردهی است، با دریافت مشاوره از همان زمان احداث باغ می­توانید از خشک شدن نهال جلوگیری کنید، از مشاوران نهالستان­ها تنها قیمت نهال را دریافت نکنید بلکه از ایشان راهنمایی­های لازم در زمینه ی کاشت و مراقبت­های پس از کاشت نهال را نیز دریافت کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا