دانش و علم

سامانه «نان» به‌عنوان پنجره واحد نظام علمی و فناوری تلقی می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، سید احمد فاضل‌زاده رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام صبح امروز در شورای راهبری مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ در گزارشی با اشاره آغاز فعالیت رسمی این پایگاه از سال ۱۳۷۸ گفت: پس از وب آو ساینس و اسکوپوس، پایگاه استنادی جهان اسلام سومین پایگاه دنیاست.

وی تاکید کرد: چراغ راه فعالیت ما در این مرکز فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ مرجعیت علمی در دنیا و حل مشکلات کشور است و در این دو سال از حمایت جدی دولت و وزیر علوم برخوردار بودیم.

فاضل زاده افزود: اساسنامه جدید مؤسسه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ تصویب شد و ارکان فعالیت در ۴ معاونت پژوهشی، دیپلماسی، اداری و مالی و فناوری دنبال شد و در کنار هیأت امنا، شورای راهبری و کمیته اجرایی کشورهای اسلامی در مؤسسه ایجاد شد.

توزیع تولید علم در دنیا

رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: جمعیت ایران یک درصد دنیاست ولی دو درصد تولید علم جهان را بر عهده داریم، کل کشورهای اسلامی حدود ۸ الی ۱۰ درصد تولید علم دنیا را انجام می‌دهد و از کل تولید علم کشورهای اسلامی حدود ۱۸ الی ۲۰ درصد به ایران و ترکیه اختصاص دارد.

تعداد پژوهشگران دنیا

وی ادامه داد: در پایگاه وب آو ساینس ۶ میلیون و ۷۰۰ پژوهشگر تاکنون مقاله اراده داده‌اند و در اسکوپوس این تعداد، ۲۰ درصد بیشتر است؛ در کل دنیا ۸ میلیون نویسنده مقالات علمی وجود دارد که ۵۰۰ هزار نفر آنها در کشورهای اسلامی هستند و در ایران ۱۰۰ هزار نفر است.

فاضل زاده گفت: هم اکنون در وب آو ساینس ۱۷ و در اسکوپوس ۱۵ هستیم و در برنامه هفتم توسعه هم رسیدن به جایگاه ۱۴ دنیا هدف‌گذاری شده است. تخمین این است که محققان ایرانی سالانه بین ۷۰ الی ۸۰ هزار مقاله علمی در دنیا منتشر می‌کنند و در پایگاه جهان اسلام هم حدود ۷۰ هزار مقاله ایرانی منتشر می‌شود به عبارتی تولید علم ایران سالانه ۱۵۰ هزار مقاله علمی به زبان‌های مختلف است.

ارزیابی بهره وری پژوهشی دانشگاه‌ها

وی گفت: از سال گذشته، تعدادی شاخص مثل سرانه مقالات به نسبت اعضای هیأت علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاخص‌های کیفی هم تعریف کردیم و رتبه دانشگاه‌ها را استخراج کردیم. در تیرماه سال جاری در شورای عتف مصوب شد پنجره واحد نظام علم و فناوری ایجاد شود که طبق آن سکوی نظام ایده‌ها و نیازها نان به عنوان پنجره واحد نظام علمی و فناوری تلقی می‌شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا