فناوری اطلاعات

معدل و مقاله ملاک نخبه بودن نیست/ ما از نخبگان مطالبه داریم



ایسنا/خراسان رضوی رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه کشف استعداد تنها در مدارس و دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، گفت: همچنین باید توجه کرد مسائلی نظیر نمره، معدل و تعداد مقاله ملاک مستعد بودن نیست؛ اگر بخواهیم این گونه فکر کنیم، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح امروز هفتم اردیبهشت در سی‌وپنجمین نشست روسای بنیادهای نخبگان استانی که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امسال تلاش داریم انرژی مضاعفی بر روی بنیاد نخبگان بگذاریم و ارتقای ساختار در این نهاد داشته باشیم. نخبه دارای سه ویژگی است؛ ذاتا نسبت به سایرین مستعدتر است، این استعداد در بستر تلاش شکوفا شده و استعدادش در پناه مدد الهی قرار می‌گیرد که نتیجه می‌شود خدمت به بشریت. 

وی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور که دارای این سه ویژگی اند و در تمام مجامع علمی جهانی با نام ایران ظاهر می‌شوند نیز نخبه اند، افزود: بنابراین نخبه ایرانی الزاما داخل کشور زندگی نمی‌کند و همان طور که رد پای مرزهای سیاسی جمهوری اسلامی در آمریکا و اروپا دیده می‌شود، مرزهای نخبگانی ایران هم در تمام‌ جهان گسترده است و متشکل از قلوب تمام کسانی است که ایران را دوست دارند.  

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید فضایی را ایجاد کنیم که نخبگان بتوانند به حکمرانی و دولت کمک کنند، تصریح کرد: بسترسازی تحقق این امر وظیفه بنیاد نخبگان است. در حقیقت ما در بنیاد دست کمک به سمت نخبگان دراز داریم. 

دهقانی با تاکید بر لزوم گسترش جامعه نخبگانی، افزود: باید بر روی استعدادها سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را به نخبگان تبدیل کنیم‌، یعنی ابتدا باید بستری را برای تلاشگری آنان فراهم و سپس این استعدادها را به سمت خدمت به بشریت و کشور هدایت کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه کشف استعداد تنها در مدارس و دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، گفت: همچنین باید توجه کرد مسائلی نظیر نمره، معدل و تعداد مقاله ملاک مستعد بودن نیست؛ اگر بخواهیم این گونه فکر کنیم، هیچ تحولی رخ نخواهد داد. ما باید در نگرش به نخبگان تغییرات اساسی ایجاد کنیم. دنیا برای کشف استعداد هزاران روش دارد. کشورهایی که پیش از ما دانشگاه، دموکراسی و جمهوری داشتند، تجربیاتی دارند که باید مورد استفاده ما قرار گیرد. 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه مهمترین کار برای ایجاد تحول در بنیاد نخبگان این است که روش‌های شناسایی نخبگان تغییر یابد، ادامه داد: در دنیا از نخبگان انتظار نمی‌رود با پر کردن فرم‌هایی، کارهای علمی‌شان را اعلام و در سامانه‌هایی به عنوان نخبه ثبت نام کنند، بلکه توسط خود دولت و نهادهای مربوطه شناسایی می‌شوند. بنابراین ما هم باید با تدوین فرایندهایی، استعدادهای موجود در کشور را شناسایی کنیم. به علاوه روش دیگر برای شناسایی استعداد، اعتماد به تشخیص اساتید و معلمین است، زیرا این افراد می‌توانند به خوبی استعدادهای موجود در بین دانش‌آموزان و دانشجویان خود را کشف کنند. 

دهقانی عنوان کرد: نباید این طرز فکر ایجاد شود که ما به نخبگان بدهکاریم، بلکه از آنان مطالبه داریم و وقتی هم می‌توانیم از نخبگان مطالبه کنیم که زمین تلاش و خدمت به مردم را برای آنان فراهم آوریم. طرح‌هایی نظیر احمدی روشن، این زمین است. همچنین این طرح‌ها باید کیفی باشد نه کمی، یعنی به جای اجرای تعداد زیاد طرح، باید تعدادی محدود اما با کیفیت و اثرگذاری بالا اجرا کنیم. 

وی با تاکید بر  اهمیت تمرکززدایی در بنیاد ملی نخبگان، بیان کرد: بنیاد نخبگان مرکزی باید به ستاد تبدیل شود و به بنیادهای استانی اختیار و فضا دهیم تا کار اصلی را آن‌ها انجام دهند. بنیاد ملی نخبگان باید سیاست‌گذاری کلان کند و کار بنیادهای استانی را راه بیاندازد. 

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا