دانش و علم

آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تدوین می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سید افقهی با حضور دریک برنامه تلویزیونی، ضمن تسلیت این ایام و شهادت جمع زیادی از مردم مظلوم فلسطین، جنایت رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد.

وی در ادامه با اشاره به رسالت بنیاد ملی نخبگان، گفت: تنظیم‌گری، تسهیلگری، هدایتگری و سیاست‌گذاری در حوزه نخبگانی، مهمترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است که این وظیفه در سند راهبردی کشور در امور نخبگان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید حس مفید بودن را در نخبه ایجاد کند. این حس مفید بودن را خود حضرت آقا توضیح دادند و فرمودند که یک بخش آن اشتغال است؛ یعنی نخبه باید کار پایدار قابل اتکا داشته باشد. ایشان در بخش دوم نیز فراهم کردن زمینه لازم برای کار عملی و پژوهشی را دیگر مطالبه نخبگان دانستند.

سید افقهی ادامه داد: در سال های گذشته، مخاطبان بنیاد بیشتر نخبگان علمی بودند اما در دوره جدید بنیاد ملی نخبگان دایره نخبگی را بسیار وسیع می‌بیند و نخبگان هنری، ادبی، صنعتی، مهارتی و دیگر حوزه‌ها را به رسمیت می‌شناسد. بنیاد ملی نخبگان فعالیت‌های خود را به دو بخش تقسیم کرده است. در بخش اول، تلاش می‌کند تسهیلات و امکانات لازم برای نقش‌آفرینی نخبگان را فراهم کند تا فرد با یک آسایش حداقلی و با برخورداری از مسکن، شغل و ابزار معیشتی لازم بتواند به مرحله اثرگذاری برسد که برای نیل به این هدف بنیاد طرح‌های متنوعی را به تصویب رسانده و اجرا می‌کند. دومین بخش، بحث اثربخشی نخبگان و نقش‌آفرینی آنان در حل مسائل کشور است که بنیاد برای این موضوع نیز طرح‌هایی داشته و دارد.

ضرورت پای کار آوردن دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی اشتغال

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: باید دانست از وظایف بنیاد پای کار آوردن دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی اشتغال است خوشبختانه در کشور حوزۀ عمل بسیار گسترده است و وزارتخانه‌ها دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در این حوزه نقش‌آفرینی بالایی دارند؛ در نتیجه بنیاد ملی نخبگان باید در تعامل با این دستگاه‌ها فرصت لازم را برای نقش‌آفرینی نخبگان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته طبق آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، فرایند جذب این افراد آغاز شد و در گام اول از بین حدود ۷۰۰۰ ثبت‌نام‌کننده، سازمان اداری استخدامی پس از طی فرایندها، برای ۱۰۰۳ نفر از نخبگان ردیف استخدامی فراهم کرد و اعتبار لازم را برای به کارگیری آنان در سال اول تامین کرد تا افراد متناسب با جایگاه و شأن نخبگی در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته شوند.

برخی نخبگان در جایگاه‌های متناسب با شأن نخبگی به کار گرفته نشدند

سید افقهی ادامه داد: در روند اجرا اما برخی از نخبگان در جایگاه‌های نخبگی و متناسب با شأن نخبگی در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته نشدند. در دیدار نخبگان با رئیس جمهور، برخی از نخبگان به من مراجعه می‌کردند و در همین خصوص گلایه داشتند، از سوی دیگر، بعضاً به نخبگان وعده‌های داده شد که بعد از جذب،عملی نشدند.

پیگیری بازخوردهای منفی از سوی بنیاد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: به منظور اجرای بهتر این آیین‌نامه، بنیاد ملی نخبگان با همکاری سازمان اداری استخدامی، آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را در دست تدوین دارد تا علاوه بر جذب نخبگان، وضعیت آنان در دستگاه‌های اجرایی رصد و پایش شود و اگر بازخورد منفی وجود داشت، پیگیری لازم صورت بگیرد.

سید افقهی خبر داد: اوایل آبان ماه امسال نیز فراخوانی برای جذب حدود ۴۰۰۰ نخبه در دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌شود که این فراخوان با سال گذشته یک تفاوت مهم دارد. در فراخوان امسال فرد نخبه شغل-محل را انتخاب می‌کند؛ یعنی هر فرد نخبه دقیقاً مشخص می‌کند در چه شغلی و در چه شهری مایل به اشتغال است؛ البته سامانه ثبت‌نام کاملاً هوشمند است تا هم فرایندها تسریع شود و هم هر فرد بر اساس رشته و تخصص خود بتواند اولویت‌هایش را انتخاب کند.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به همه دستگاه‌ها رسیده است اما عدم‌حضور برخی از آنها در فراخوان‌های قبلی و اعلام ظرفیت نکردن آنها، دلایل متعددی داشت. برخی دستگاه‌ها در گزینش خود ملاحظات خاصی دارند که باید مقدمات و تمهیداتی برای آن اندیشیده شود. برخی دستگاه‌ها نیز دچار تغییر و تحول شدند و همین تغییرات سبب ایجاد خلل در فرایندهای اداری آنان شد.

به ثمر رسیدن کارها نیاز به پیگیری دارد/ صبر و پشتکار در نخبگان لازمه رسیدن به هدف

وی با بیان اینکه دولت اساساً دچار دیوان سالاری است، گفت: مشکلات ساختاری موجود سبب شده است که به ثمر رسیدن یک کار در دولت نیاز به پیگیری بسیاری داشته باشد. نخبگان قطعاً در حوزه فکر، توانمندی، استعداد و ارائه نظریه‌های نو، قابلیت‌های ویژه‌ای دارند اما در لایۀ تربیتی نخبگان باید صبر و پشتکار برای رسیدن به هدف را نیز افزود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: وقتی یک فرد به عنوان نخبه در یک دستگاه استخدام می‌شود، ممکن است فضای عمومی آن دستگاه تا حدی با او همراه نباشد؛ در نتیجه فرد نخبه باید صبوری و تعامل لازم را از خود نشان دهد. این شرط مهم در حوزه نخبگانی است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا