فناوری اطلاعات

بهره‌برداری از بزرگترین خط تولید واکسن تب برفکی کشور



بزرگترین خط تولید واکسن تب برفکی کشور با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، بزرگترین خط تولید واکسن تب برفکی کشور با قابلیت استفاده در دام‌های سبک و سنگین صبح امروز، ۱۴ اردیبهشت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر مسئولین استانی و کشوری در استان البرز در راستای بی نیازی کشور از واردات، به بهره‌برداری رسید.

مهندس محمد محمودیان، مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم درباره ویژگی‌های این واکسن، توضیح داد: طرح واکسن تب برفکی (FMD) جهت ایجاد مقاومت در مقابل ویروس و کنترل بیماری تب برفکی در گاو، گوساله، گوسفند و بز کاربرد دارد. این واکسن‏ پایه روغنی داشته و معمولاً مدت زمان بیشتری ایمنی ایجاد می‌کند که در خصوص واکسن تب برفکی تا حدود ۶ ماه می‌‏رسد، در حالی که در واکسن‌‏های آبی این میزان ۳ تا ۴ ماه است.

وی قیمت پایین‌تر محصول نسبت به نمونه‌های خارجی، افزایش توان تولید داخل واکسن‌های دامی و کاهش وابستگی خارجی را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و یادآور شد: شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این واکسن مطابق به‌روزترین استانداردهای شرایط بهینه تولید (GMP) دنیا، با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ میلیون دوز و در کمتر از ۱۰ ماه به این امر اقدام کرده است که حاصل تلاش صنعت دامپزشکی کشور، صنعت واکسن‌سازی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه کشور به شمار می‌آید.

به گفته این مقام مسؤول، این شرکت خروجی یکی از شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان بوده که باتوجه به سابقه‌ تولید واکسن دامی به عنوان ساخت بار اول برای تولید واکسن تب برفکی، دانش‌بنیان شناخته شده‌اند و ایجاد این خط سبب رشد ۳ برابری نیروی انسانی متخصص و فنی در شرکت مزبور شده است.

مدیر نظارت صندوق نوآوری با اشاره به حمایت صندوق نوآوری از این پروژه ملی، گفت: این شرکت دانش‌ بنیان  که از حمایت تسهیلاتی بلند مدت (۷۵ ماهه) ۳۰ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی ۱۱درصدی صندوق نوآوری جهت راه‌اندازی این خط برخوردار بوده، توانسته است با جذب تسهیلات نسبت به تولید آزمایشی و اخذ پروانه ساخت واکسن تب برفکی FMD از سازمان دامپزشکی کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه براین، شرکت توانسته تسهیلات ۱۳ میلیارد تومانی دیگری را با پرداخت یکجا و بازپرداخت ۳۶ ماهه‌ بابت راه‌اندازی خط تولید واکسن تب برفکی از صندوق نوآوری دریافت کند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که این شرکت دانش‌بنیان قبلا نیز جهت تولید واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک PPR (Peste des Petits Ruminants) از تسهیلات با نرخ ترجیحی بهره‌مند شده است، خاطرنشان کرد: در ضمن این شرکت جهت تأمین ودیعه رهن محل کار از تسهیلات قرض‌الحسنه‌ صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شده است. علاوه بر این تسهیلات، کمک‌های بلاعوضی به این شرکت برای توسعه بازار و حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، مشاوره و دریافت استانداردها و پذیرش هیأت‌های تجاری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صورت پذیرفته است. صدور ضمانت‌نامه‌های دریافت پیش‌پرداخت و حسن انجام کار شرکت نیز با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی با هزینه کمتری نسبت به موارد معمول انجام شده است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا