فناوری اطلاعات

زمینه همکاری با محققان ایرانی با اجرای طرح «آغاز و استقرار اساتید»



معاون پژوهش و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از اجرای طرح «آغاز و استقرار اساتید» خبر داد و گفت: اساتید جوانی که از ۵۰ تا ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند و به کشور بازگشته‌اند، این گرنت تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای ۲ سال به آنها تعلق می‌گیرد تا زیرساخت‌های مورد نیاز یک عضو هیئت علمی جوان دانشگاه‌ها را برای خود تهیه کند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی جعفریان در نشست خبری امروز که در محل ساختمان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برگزار شد، با بیان اینکه جامعه علمی کشور به‌ویژه در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی با خدمات «بنیاد علم ایران» آشنایی ندارند، گفت: این بنیاد برنامه‌های حمایتی زیادی برای محققان و پژوهشگران دارد.

وی حمایت از رساله‌های پسا دکتری، پژوهش‌های پسادکتری، طرح‌های پژوهشی اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از طریق ارائه پروپوزال‌ها، گرنت‌ها، کرسی پژوهشی و طرح‌های بین‌المللی را از جمله برنامه‌های حمایتی این صندوق نام برد و ادامه داد: در دور جدید فعالیت‌های این نهاد، میزان حمایت‌های ما ۲ تا ۳ برابر شده است.

جعفریان با اشاره به حمایت‌ از رساله‌های دکتری، گفت: حمایت یک ساله ما در سال ۱۴۰۲ به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین برای حمایت از اساتید جوان ۸۰ درصد حقوق استاد پایه یک در نظر گرفته شده است که این میزان در سال جاری ۱۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

جعفریان گفت: گرنت‌های متعددی به محققان اعطا می‌شود که مهم‌ترین آن «آغاز و استقرار اساتید» است؛ به این معنا که اساتید جوانی که از ۵۰ تا ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند و به کشور بازگشته‌اند، این گرنت تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای ۲ سال به آنها تعلق می‌گیرد تا زیرساخت‌های مورد نیاز یک عضو هیئت علمی جوان دانشگاه‌ها را برای خود تهیه کنند.

وی در خصوص حمایت‌ از کرسی‌های اساتید جوان، توضیح داد: سقف این حمایت ۴۵۰ میلیون تومان به مدت ۳ سال است، اما برای بعضی از کرسی‌ها که تا ۵ سال مورد حمایت قرار می‌گیرند، سقف این حمایت ۱ میلیون تومان خواهد بود.

وی میزان حمایت این صندوق از طرح‌های پژوهشی را ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان دانست و توضیح داد: مشروط براینکه در یک طرح پژوهشی همکار بین‌المللی مشارکت داشته باشد، این حمایت تا سه برابر افزایش می‌یابد و به سقف ۲۴۰ میلیون تومان خواهد رسید.

جعفریان در خصوص حمایت از رساله‌های دکتری و طرح‌های پسادکتری، گفت: تا سقف ۲۱۰ میلیون تومان برای اساتید پایه یک دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است، به گونه‌ای که ۱۷۰ میلیون تومان به دانشجویان و ۴۰ میلیون تومان به سرپرست و مسئول طرح اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در گذشته طرح‌های مشترک دانشگاه‌ها با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به این صورت بود که ۳۰ درصد هزینه‌های پژوهشی از سوی دانشگاه‌ها و الباقی آن از سوی صندوق تأمین می‌شد، اما در سال جاری این نوع طرح‌ها ۱۰۰ درصد مورد حمایت صندوق هستند و آورده‌ای از دانشگاه‌ها مطالبه نمی‌شود. از سوی دیگر از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود پژوهشگران برجسته خود را شناسایی و به ما معرفی کنند تا از طریق سامانه صندوق طرح‌های خود را ارسال کنند و بعد از داوری و تأیید وارد حمایت‌های صندوق شوند.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا