فناوری های نوین

اعزام هیات های تجاری و فناوری ایران به شرق آفریقا



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، این برنامه یکی از اعزام های مرکز تعاملات در سال ۱۴۰۲ است که پیش از این به همراه برنامه های پاویون ملی، پذیرش هیات تجاری و حضور مستقل در نمایشگاه های بین المللی اعلام شده بود.

گفتنی است که پیش از برنامه های اعزام، مطالعات کتابخانه ای و میدانی در کشورهای هدف انجام می‌شود. طی این مطالعات، حوزه های مناسب برای صادرات محصولات ایرانی شناسایی می‌شوند.

در تحقیقاتی که در حوزه کشورهای شرق آسیا صورت گرفت، سه کشور اوگاندا، کنیا و تانزانیا برای اعزام شرکت‌های ایرانی انتخاب‌ شدند. حوزه‌هایی همچون سلامت (دارو و تجهیزات پزشکی)، کشاورزی و دامپروری، ماشین آلات کشاورزی، صنایع غذایی و صنعتی مناسب ترین حوزه ها برای صادرات تعیین شدند.

پرسشی که در این فضا مطرح می‌شود، این است که چرا توجه به بازار آفریقا اهمیت دارد؟

واقعیت این است که آفریقا، قاره ای با پنج درصد مردم ثروتمند و ۸۰ درصد مردم فقیر است و سهم کمی از پیشرفت و توسعه صنایع را به خود اختصاص داده‌است. از این رو، به شدت نیازمند واردات کالا و محصولاتی است که اتفاقا صنایع و شرکت های ایرانی به تولید آن‌ها دست یافته‌اند، از دیگر از مزایای قاره آفریقا مربوط به اتحادیه این قاره است.

صادرات در آفریقا از طریق اتحادیه آفریقا صورت می گیرد و تعرفه صادرات در حوزه اتحادیه آفریقا صفر تعیین شده است؛ یعنی اگر بتوانیم در یکی از کشورهای آفریقایی خط تولید ایجاد کنیم می توانیم با تعرفه صفر به دیگر کشورهای آفریقایی عضو اتحادیه صادرات داشته باشیم. این اقدام با هدف سرمایه گذاری بیشتر در آفریقا انجام شده و فرصت خوبی برای شرکت های دانش بنیان ایرانی جهت فعالیت در بازار آفریقا است.

علاوه بر بررسی پتانسیل های بالقوه کشورهای شرق آفریقا، اختصاصا کشورهای کنیا، اوگاندا و تانزانیا ویژگی های منحصر به فردی برای صادرات دارند. از ویژگی های مشترک بین این سه کشور، می توان به وجود دفاتر تجاری ایران در آن ها، تجربه حضور واقعی و ایجاد شبکه فروش در بازار این کشورها اشاره کرد.

دفاتر تجاری، خدمات مختلفی مثل ثبت شرکت در کشور هدف، پیگیری‌های اداری، منشی حقیقی و مجازی، ارسال نمونه محصول و … را انجام می دهند. برای مثال کریدور فناوری تا بازار https://tmsc.ir/ با دفاتر تجاری در کشورهای چین، هند، سوریه، اندونزی، مکزیک و برزیل سال ها است که این خدمات را به شرکت‌های متقاضی ارائه می دهد. تفاوت این مراکز تجاری با دیگر مراکز، تایید و نظارت معاونت بر روند فعالیت آن‌ها است.

همچنین دیگر مراکز تجاری به دلیل عدم ورود به بازار هایتک و عدم شناخت دقیق محصولات دانش بنیان داخلی، تمرکزی روی عمق بازار کشور هدف در این حوزه ندارند. ایجاد Show room و CoWork در مراکز تجاری یکی دیگر از مزایای این مراکز نسبت به دیگران است که شرکت ها می توانند از این امکانات جهت ارائه دائمی محصولات خود به مشتریان استفاده کنند.

برنامه اعزام هیات تجاری-فناوری به شرق آفریقا، هفته آخر مهرماه است. از این رو، متقاضیان و علاقمندان جهت حضور در این برنامه می توانند تا تاریخ ۱۱ شهریور ماه از طریق لینک https://tesc.ir/service/۷۳/۱ اقدام به ثبت نام کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا