فناوری های نوین

هوش مصنوعی راه آهن سریع السیر چین را اداره می‌کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این راه آهن سریع السیر به وسعت ۴۵ هزار کیلومتر، بزرگترین شبکه ریلی جهان است که در پکن به وسیله یک سیستم هوش مصنوعی کنترل می شود.

به گفته مهندسانی که در این پروژه فعالیت می کنند، سیستم مذکور دقت بالا و حدود ۸۹ درصد دارد و تاکنون دستاوردهایی نیز داشته است. سیستم هوش مصنوعی انبوهی از داده را در سراسر کشور چین فراوری می کند. همچنین این سیستم می تواند در عرض ۴۰ دقیقه به تیم های مسئول بررسی وضعیت های غیر نرمال هشدار بفرستد.

به گفته لیو دائون یکی از مهندسان ارشد در مرکز بازرسی زیرساخت«گروه دولتی ریلی چین» این سیستم کارآمد است. و در این باره نوشته است: چنین روندی به تیم های حاضر در محل کمک می کند بازرسی های دوباره و تعمیرات را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند.

حمل ونقل ریلی سریع السیر چین در جهان رتبه نخست را دارد و هم اکنون با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در حال فعالیت است. همچنین قرار است سال آینده سرعت این سیستم به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. دولت چین تصمیم دارد گسترش این شبکه را تا جایی ادامه دهد که تمام شهرها با جمیعت بیش از ۵۰۰ هزار نفر را بهم متصل کند.

در سال گذشته با کمک هوش مصنوعی تعداد اختلالات کوچک در خطوط ریلی سریع السیر چین تا ۸۰ درصد کاهش یافت. علاوه بر آن هیچ یک از خطوط ریلی سریع هشداری درباره کاهش سرعت به دلیل اختلال در مسیر دریافت نکردند.

در گزارشی که در این خصوص منتشر شده، اشاره شده دامنه حرکت ریل ناشی از بادهای شدید نیز با سیستم هوش مصنوعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. محققان قبل از شروع ساخت این راه آهن سریع السیر در چین در ۱۵ سال قبل مهمترین چالش را نگهداری آن پیش بینی می کردند.

اما سیستم هوش مصنوعی می تواند به طور دقیق اختلالات را پیش بینیو قبل از بروز مشکل هشدار صادر کند. بنابراین برای عملیات های نگهداری راه آهن سریع السیر بسیار کارآمد است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا