اخبار سایت

پردرآمدترین مشاغل حوزه IT کدامند؟



از آنجا که در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی، سرعت بسیار بالا و غیرمنتظره‌ای را پیموده است، مشاغلی که در این حوزه بوده‌اند نیز از مزایای خیلی خوبی برخوردار شده‌اند. همچنین کارهای زیادی هم که پیشتر حتی نامشان برایمان آشنا نبود، به مشاغل روز جهان اضافه شده و گوی رقابت را از سایر شغل‌های قبلی و قدیمی ربوده‌اند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، درحال حاضر رشته آی تی به عنوان یکی از رشته‌های اشتغالزا در کشور به شمار می‌رود که دارای سرعت اشتغال بالایی است. در دوران کرونا که امکان فعالیت بسیاری از کسب و کار وجود نداشت، بیشتر مشاغل در بستر اینترنت و از طریق فضای مجازی توانستند فعالیت خود را ادامه دهند.  

افرادی که این روزها به دنبال شغل در حوزه تکنولوژی هستند، باید از این پس دقت بیشتری در انتخاب و تعیین شغلشان داشته باشند، چراکه می‌توانند با توجه به فهرست زیر، درآمد بیشتری را برای خود کسب و آینده خود را با علم و دانش بیشتری پایه‌ریزی کنند بنابراین آگاهی از اینکه این روزها چه مشاغلی از درآمد بهتر و شرایط مطلوب‌تری بهره‌مند هستند، برای افراد بخصوص جوانان و نوجوانانی که در حال تصمیم‌گیری برای رشته و شغل آینده خود هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توسعه دهنده نرم‌افزار، تحلیلگر امنیت اطلاعات، مدیر بخش ارتباطات و فناوری، تحلیلگر سیستم‌های رایانه‌ای، مهندس شبکه رایانه، دانشمند داده، تحلیلگر اطلاعات تجاری، توسعه دهنده مرکز داده (دیتاسنتر) و سرپرست امنیت سایبری و داده برخی از مهم‌ترین مشاغل پردرآمد در حوزه فناوری اطلاعات (IT) معرفی شده‌اند و طبق اعلام منابع رسمی این مشاغل در برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا از درآمد و شرایط بهتری برخوردارند و کارجویان باید برای بهره‌مندی از مزایای آن باید به سراغ این دسته از مشاغل بروند. علاوه بر موارد گفته شده مشاغل پر طرفدار و پردرآمد دیگری در این حوزه وجود دارد که در ادامه این گزارش به آن اشاره می‌شود. 

برنامه نویسی: استخدام برنامه‌نویس به عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته پر درآمدترین مشاغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می‌شود. برنامه نویسی شامل فرایند نوشتن و توسعه انواع نرم‌افزارهاست. در واقع برنامه نویس کسی است که می‌تواند انواع نرم افزار و کدها را به زبان‌های مختلف مانند C#، Java، پایتون، اپلیکیشن‌های موبایل و … تولید کند. برنامه نویسان در رده‌ها و شاخه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند. پنج دسته رایج در شغل برنامه نویسی عبارت اند از برنامه نویسان اپلیکیشن، برنامه نویسان سیستمی، برنامه نویسان بازی، برنامه نویسان موبایل و برنامه نویسان وب.

طراحی سایت: استخدام طراح وب یا همان طراح سایت، مخصوصا طراح سایت دورکاری یکی از پرتقاضاترین مشاغلی است که خیلی از سازمان‌ها و کسب و کارها به آن احتیاج دارند؛ یک طراح سایت تمام وظایف مربوط به ایجاد و راه‌اندازی سایت تا جنبه‌های فنی آن را برعهده دارد. در شغل طراحی سایت، طراح پس از بررسی نیازهای مشتریان،  کار ایجاد یک سایت را شروع می‌کند. به همین خاطر، طراح وب سایت باید بتواند مطابق حوزه فعالیت مشتریان، ظاهر سایت را در ذهن خود تصویرسازی کرده و درک کند؛ این موضوع نیازمند درک طراحی گرافیک و برنامه‌نویسی کامپیوتری است.

وبمستر: استخدام وبمستر هم بین شغل‌های حوزه فناوری اطلاعات خیلی پرطرفدار است. وب مستر یا همان مدیر سایت وظیفه مدیریت محتوای سایت، طراحی،  توسعه و نگه‌داری آن را بر عهده دارد. وبمستری بسیار متفاوت از برنامه‌نویسی و طراحی سایت است. شغل وبمستر، همیشه در جایگاه مدیر یک سایت تعریف می‌شود. یک وبمستر باید سرعت دسترسی به وب سایت و در دسترس بودن صفحات را مرتب، بررسی می‌کند و اگر سایت به مشکلی بر بخورد در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را حل کند.

کارشناس شبکه: استخدام کارشناس شبکه در شرکت‌ها و سازمان جزو پرتقاضا ترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات است. وظیفه اصلی یک کارشناس شبکه، راه اندازی و پشتیبانی انواع شبکه‌های کامپیوتری همچون شبکه WAN و شبکه‌های LAN است.  علاوه بر راه‌اندازی، نگه‌داری مستمر از سیستم‌ها و شبکه‌های  کامپیوتری نیز از دیگر مسئولیت‌های یک کارشناس شبکه است. مهندسان شبکه باید توانایی پاسخ گویی به نیازهای مشتریان و نیز امنیت در شبکه‌های کامپیوتری را هم داشته باشند.

کارشناس امنیت اطلاعات: استخدام کارشناس امنیت اطلاعات به دلیل افزایش سطح حملات سایبری،  هر روز تقاضای بیشتری پیدا می‌کند. مسئولیت اصلی یک کارشناس امنیت اطلاعات به عنوان یکی از شغل‌های پردرآمد حوزه آی تی، حفاظت و نگه‌داری از اطلاعات سیستم‌های کامپیوتری است. یک متخصص یا تحلیل گر امنیت اطلاعات، با تسلط بر راه‌های مقابله با حملات سایبری و نفوذ، از اطلاعات یک مجموعه محافظت می‌کند. کارشناسان امنیت اطلاعات باید با آخرین روش‌های مورد استفاده مهاجمان برای نفوذ در سیستم‌های کامپیوتری و جدیدترین تکنولوژی‌های امنیتی برای محافظت از این سیستم‌ها آشنا باشند.

در همین رابطه به دلیل اهمیت بسیار زیاد مشاغل گفته شده در سایر کشورها در ایران هم چند سالی است که به این حوزه توجه ویژه‌ای می‌شود به گونه‌ای که مهرماه سال گذشته طرحی در دست اجرای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار داشت که به موجب آن به فارغ التحصیلانی که برای رشته‌های آنها بازار کار وجود ندارد، به مدت شش ماه مهارت‌های لازم در حوزه فناوری اطلاعات آموزش داده می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها ظرفیت اشتغال در این حوزه به میزان ۵۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا