فناوری های نوین

دستیابی به فرمولاسیون نگهدارنده واکسن در کشور



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مصطفی زندیه، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت از سال ۱۳۷۳ با حضور تعدادی از متخصصان بازنشسته موسسه واکسن و سرم سازی رازی تاسیس شد. از سال ۱۳۷۷ فعالیت‌های زیربنایی شرکت جان گرفت و در سال ۱۳۸۰ اولین محصولی که تولید کردیم، واکسن نیوکاسل روغنی بود. سپس واکسن آنفلوآنزای روغنی، واکسن دوگانه روغنی نیوکاسل – آنفلوآنزا با سویه در گردش داخلی و واکسن سه‌گانه نیوکاسل – گامبورو- آنفلوآنزا را تولید کردیم که پوشش خوبی در کشور داده است.

وی افزود: واکسن یک‌گانه یا منووالان یک نوع بیماری، واکسن دوگانه دو نوع بیماری و واکسن سه گانه سه نوع بیماری را پوشش می دهد. مزیت واکسن های سه گانه این است که دیگر لازم نیست برای هر بیماری، یک واکسن به دام و طیور تزریق شود و هر بار برای دام یا طیور شرایط استرس زا به وجود بیاید. واکسن های سه‌گانه هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ افزایش تولید مزیت دارد؛ زیرا هر بار تزریق واکسن، استرس به دنبال دارد. این در حالی است که اگر سه بار استرس وارد کنید در دام‌ها، کاهش تولید شیر و در مرغ تخم‌گذار و کاهش تخم‌گذاری اتفاق می افتد.

زندیه با اشاره به تولید واکسن‌های آنتی ژن آنفلوآنزا و آنتی‌ژن نیوکاسل اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم نیاز کل کشور به این واکسن ها را برطرف کنیم زیرا قبلا نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد. در ارتباط با بیماری نیوکاسل سویه G۷ هم برای نخستین بار در کشور واکسن مربوط به این بیماری را تولید کرده ایم.

وی با بیان اینکه تمام محصولات شرکت دانش بنیان پسوک برای نخستین بار در کشور تولید شده است، اذعان داشت: در دنیا دومین شرکتی هستیم که واکسن سه‌گانه نیوکاسل -گامبورو- آنفلوآنزا را تولید کرده‌ایم. واکسن نیوکاسل – آنفلوآنزا هم برای نخستین‌بار در ایران و در سطح منطقه توسط شرکت ما تولید شده است. در سال ۹۵ بالغ بر ۴۵۰ میلیون دز واکسن دوگانه نیوکاسل – آنفلوآنزا در کشور تولید شد، اما به دنبال این اتفاق، شاهد رساندن واردات به میزان حداقل نبودیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پسوک با اشاره به تولید واکسن تب برفکی برای دام‌های بزرگ برای نخستین بار در کشور، گفت: تا قبل از مصرف این واکسن، کانون‌های بیماری زیادی در کشور وجود داشت و در چهار سال گذشته ۱۲۰ میلیون دز از این واکسن تولید شده که مصرف کل کشور را پوشش داده است.

وی، پوشش واکسن تب برفکی در کل کشور را بسیار خوب ارزیابی و تصریح کرد: کل نیاز کشور به این واکسن توسط شرکت پسوک تامین شده و مازاد بر نیاز آن در انبارها وجود دارد. تا چند سال پیش واردات این واکسن توسط هشت شرکت انجام می شد که بالغ بر ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

زندیه تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H۵N۸ و تولید واکسن نیوکاسل G۷ و کشت سلول برای نخستین بار در کشور و در منطقه را از مهم ترین دستاوردهای شرکت دانش بنیان پسوک عنوان و خاطرنشان کرد: در مورد واکسن نیوکاسل G۷ با چالش های بسیاری روبرو هستیم؛ سازمان دامپزشکی خیلی راحت به شرکت های خارجی اجازه توزیع و عرضه واکسن در کشور را می دهد ولی در مورد واکسن داخلی سختگیری‌های بی موردی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص محصولات در دستور کار این شرکت گفت: تولید واکسن آنتروتوکسمی در دستور کار پسوک قرار دارد و به زودی این محصول استراتژیک وارد بازار می شود.

زندیه با تاکید بر اینکه قابلیت اشتغال زایی، تولید مولد، جلوگیری از خروج ارز و ارزآوری در شرکت پسوک وجود دارد، اظهار داشت: در این شرکت ۵۷ نفر به صورت مستقیم اشتغال به کار دارند و حدود ۳۰ نماینده در کل کشور داریم. در مجموع می‌توان گفت که به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۲۰۰ نفر در پسوک اشتغال به کار دارند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا