فناوری های نوین

نقش‌آفرینی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در مردمی‌سازی اقتصاد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری؛ روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در نشستی که با حضور جمعی از اعضای انجمن ملی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، به نقش‌آفرینی این انجمن در رساندن اقتصاد دانش‌بنیان به متن جامعه و مردمی‌سازی آن اشاره کرد.

وی گفت: رویکرد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، استفاده از انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک بازوی اجرایی حکمرانی برای مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد ارزش افزوده و کمک به شرکت‌های کوچک است. انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به باشگاهی با حضور شرکت‌های تراز و ابرشرکت‌ها تبدیل شود که خط مشی حکمرانی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را به مرحله اجرا برسانند. به دنبال این هستیم که نظامات و نقش‌هایی از حکمرانی را به این انجمن محول کنیم.

دهقانی، با اشاره به انعقاد موافقت‌نامه میان معاونت علمی و انجمن ملی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف احصاء نیازها و پیگیری اولویت و نیازهای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب این توافق‌نامه، اظهار کرد: در توافق‌نامه میان معاونت علمی و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان بخشی از حمایت‌های معاونت علمی را به عنوان بخش حاکمیتی، در قالب کانال‌ها و سازوکارهای مدون و مشخص به این انجمن واگذار کرد تا ضمن کمک به عرصه حکمرانی اقتصاد دانش‌بنیان، زمینه‌ساز هدایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، شکل‌گیری کنسرسیوم‌های توانمند و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که بخشی از مشکلات و چالش‌های میان‌مدت و اولویت‌دار شرکت‌های دانش‌بنیان، با هم‌افزایی معاونت علمی و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان قابل احصاء و پیگیری هستند، ادامه داد: در بسیاری از دغدغه‌ها و چالش‌های گریبان‌گیر زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور می‌توان با دریافت و شناخت این نیازها، مسائل اولویت‌دار در قالب یک نظام‌نامه تعریف شده و تعدادی راهکار تدوین و تصویب شود. اجرای این راهکارها در قالب یک کمیته مشترک پیگیری و اجرا خواهد شد.

وی گفت: لازم است در گام نخست فهم مشترک در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان میان فعالان برجسته این حوزه ایجاد شده و سپس کارگروه مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و انجمن ملی شرکت‌های دانش‌بنیان، همراه‌سازی و مطالبه از سایر دستگاه‌ها را در سطح اجرایی به طور جدی دنبال کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری تاکید کرد: موضوعات و راهکارهایی مشخص را که گردش کار مشخص دارند در ابتدا و انتهای مسیر دیده شده و بررسی موانع در قالب دستور جلسه و ذیل توافق نامه‌ای با انجمن ملی شرکت‌های دانش بنیان دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به تعریف یک بسته تامین مالی گفت: در قالب راهکارهای میان‌مدت و اجرایی به کمک این کارگروه مشترک، می‌توان یک بسته حمایتی را با عددی مشخص تعریف و تصویب کرد تا با نقش آفرینی انجمن، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر بخش‌ها و نظارت عالی معاونت علمی، تامین مالی هدفمند و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان صورت بگیرد. ایجاد یک بانک اقتصاد دانش‌بنیان با ماهیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر و متناسب با نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در آینده به رفع نیازهای تسهیلاتی دانش‌بنیان‌ها کمک کند.

دهقانی با تاکید بر این که باید حمایت از فعالان زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان، متوازن و متناسب با اندازه، ماهیت فعالیت‌ها و نیازهای هر کدام، به صورت هوشمند و هدفمند صورت بگیرد، عنوان کرد: حمایت از شرکت‌های بزرگ در حین کمک به رشد و توانمندسازی شرکت‌های کوچک، از موضوعات مهمی است که به کمک این انجمن می‌تواند تحقق یابد.

وی افزود: هم‌افزایی و همراهی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با این رویکرد صورت می‌گیرد که تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان، به پیشران و لوکومتیو اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شوند. این شرکت‌ها به گونه‌ای فعالیت کنند که عملکردشان در مسیر خلق ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و صادرات باشد و به رشد و ارتقای بازیگران و حمایت از شرکت‌های کوچک چشمگیر و اثرگذار کمک کنند.

در این نشست جمعی از اعضای انجمن ملی شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ، راهکارهایی را برای حل این مسائل ارائه کردند. چالش‌های تخصیص اعتبارات ارزی و ریالی، واردات نمونه‌های دارای مشابه دانش‌بنیان، حمایت از تامین مالی و سرمایه‌گذاری طرح‌های دانش‌بنیان از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا