اخبار سایت

هاروارد متهم به نابود کردن تحقیقات درباره فیس‌بوک شد



یک محقق برجسته اخبار جعلی که در ماه آگوست دانشگاه هاروارد را ترک کرد، این موسسه آموزشی را متهم کرده است آزادی بیان را خفه کرده و تیم تحقیقاتی اش را از هم گسیخته است. این تیم تحقیقات عمیقی را در انبوهی از فایل های فیس بوک آغاز کرده بود که به نظر او اسناد مهمی در تاریخچه اینترنت به حساب می آیند.

به گزارش ایتنا از مهر، اقداماتی که روی فعالیت «جوان داناوان» (محقق گفته شده) تاثیر گذاشت همزمان با کمک ۵۰۰ میلیون دلاری یک بنیاد متعلق به مارک زاکربرگ (مالک فیس بوک) و همسرش به هاروارد بود.

«داناوان» در یک افشاگری این خبر را به طور عمومی اعلام کرد. وی خواهان تحقیق درباره تاثیر نامناسب مشاور عمومی هاروارد، دفتر دادستان کل ایالت ماساچوست و وزارت آموزش آمریکا شده است.

«لیبی لیو»، مدیر ارشد اجرایی Whisteblower Aid که یک موسسه حقوقی غیرانتفاعی و پشتیبان «داناوان» است، رفتار دانشکده کندی دانشگاه هاروارد و رییس آن را یک خیانت شوکه کننده خواند. لیو در بیانیه ای نوشت: خواه هاروارد در جهت تمایل شرکت یا برای خود برای محافظت از منافع فیس بوک این اقدام را انجام داده باشد، نتیجه یکسان است. منافع شرکتی تحقیقات و آزادی آکادمیک را تضعیف کرده اند که به ضرر عموم مردم است.

در واکنش به این رویداد دانشکده کندی اتهامات رفتار ناعادلانه و دخالت اهدا کننده کمک مالی در این تحقیقات را رد کرد. سخنگوی دانشکده در بیانیه ای اعلام کرد: این روایت مملو از اطلاعات نادرست و کنایه های بی پایه و اساس است. به خصوص آنکه ادعا شده دانشکده کندی هاروارد به فیس بوک اجازه داده روش انجام تحقیق را دیکته کند.

در بیانیه Whisteblower Aid به نقل از «داناوان» ادعا شده پس آنکه وی برنامه هایی قدرتمند برای ایجاد یک مرکز تحقیقات فایل های فیس بوک در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی ایجاد کرد، رییس دانشکده کندی هاروارد تحقیقات «داناوان» را با هزاران بار کاهش بودجه نابود کرده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا