اخبار سایت

اقدام دیر هنگام واردکنندگان موبایل درخصوص پیش فروش متقلبانه آیفون



در حالی که از مدت‌ها پیش شرکت کوروش کمپانی اقدام به پیش‌فروش گسترده آیفون‌های ارزان قیمت کرده بود و در عمل شاهد اجرای مدل کلاهبرداری پانزی از سوی این شرکت بودیم، انجمن واردکنندگان موبایل اخیرا نامه‌ای هشدار آمیز در این خصوص صادر کرده است.

این انجمن اعلام کرده است که کوروش کمپانی اساسا مجوز واردات نداشته است اما سوال اینجا است که اگر چنین موضوعی صحت دارد، به چه دلیل همان زمانی که کوروش کمپانی ادعای واردات هفته 2 هزار آیفون از چین و دبی را مطرح کرد این انجمن واکنشی نشان نداد؟

انجمن واردکنندگان موبایل باید در همان زمان در خصوص تکذیب ادعای کوروش کمپانی اقدام جدی انجام می‌داد و خواستار برخورد نهادهای نظارتی با این شرکت می‌شد. با این وجود به نظر نمی‌رسد اقدام جدی از سوی این انجمن در زمینه برخورد با کوروش کمپانی انجام شده باشد.

بنابراین انجمن واردکنندگان موبایل می‌توانست با اقدام به موقع خود جلوی چنین اتفاقی را بگیرد یا حداقل از گستردگی آن بکاهد.

ضمن اینکه نامه هشدار آمیز که در خصوص اسپانسر یک باشگاه ورزشی از سوی این انجمن منتشر شده، پس از آن انجام شد که در رسانه‌ها احتمال و خطر تکرار تجربه مشابه کوروش کمپانی از سوی این شرکت مطرح شده بود.

بنابراین به این نامه نیز با دیدگاه تردیدآمیزی نگاه می‌شود و این سوال وجود دارد که آیا این هشدار دیر هنگام می‌تواند جبران خسارتی که به لحاظ ارزی و ریالی به کشور و مردم زده است را جبران کند؟

تبعات خسارت ارزی-ریالی کوروش کمپانی بر عهده کیست؟
لازم به ذکر است، پس از ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 این انتظار وجود داشت که واردات آیفون کاهش پیدا کند اما در عمل شاهد بودیم که در 10 ماهه سال 1402، واردات آیفون به رقم یک میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که با توجه به شرایط تولید آیفون 13 این احتمال مطرح می‌شود که بخش عمده‌ای از این دسته از تلفن‌های همراه رفرش و ریپک شده هستند. بنابراین نه تنها کاهش واردات که مورد انتظار سیاست‌گذار ارزی بود به واسطه سازوکار پیش‌فروش آیفون ارزان قیمت از سوی کوروش کمپانی و شرکت‌های مشابه کاهش پیدا نکرد، بلکه شاهد واردات کالاهای کار کرده به اسم کالای نو به کشور بودیم.

به این ترتیب مدل کلاهبرداری شرکت کوروش کمپانی و موارد مشابه آن که به واسطه بستر غلط واردات آیفون به وجود آمده است، نه تنها سبب کلاهبرداری ریالی از مردم شده است، بلکه سبب خسارت بزرگ به منابع ارزی کشور شده است.

چه کسی پشت پرده کوروش کمپانی است؟
با توجه به سکوت معنا دار واردکنندگان موبایل در دوره تبلیغات گسترده کوروش کمپانی با تمرکز بر ادعای واردات مستقیم از چین و دوبی با وجود مشکوک بودن ان از جهت نداشتن کارت بازرگانی، محل سوال افکار عمومی و مراجع بالادستی ناظر است.

چرا که همانطور که اشاره شد،این سازوکار های متقلبانه منجر به رونق کاذب واردات و‌مصرف آیفون رفرش و ریپک شده است.در این بین قطعا مافیای واردات آیفون ذی نفع اصلی این روند انحصاری و متقلبانه بوده است.
بر این اساس این سوال مطرح میشود که آیا این سکوت به نوعی در جهت حمایت از واردکننده پشت پرده آیفون برای تامین‌نیاز کوروش کمپانی بوده است؟ به عبارت دیگر باید مشخص شود کدام شرکت آیفون های رفرش را در اختیار کوروش کمپانی قرار داده و کدام مجموعه آنها را گارانتی کرده است؟

منبع: تسنیم

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا