اخبار سایت

اولین کودک هوش مصنوعی ساخته شد!



دانشمندان چینی اولین کودک هوش مصنوعی جهان را معرفی کردند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، به نقل از آی‌ای، نخستین کودک هوش مصنوعی جهان به نام تانگ تانگ(Tong Tong) یک آواتار مجازی هوش مصنوعی از یک دختر کوچک است که توسط موسسه هوش مصنوعی عمومی پکن(BIGAI) توسعه یافته است.

موسسه هوش مصنوعی عمومی پکن تانگ تانگ را گامی عظیم در جهت دستیابی به یک عامل هوش مصنوعی عمومی(AGI) می‌بیند، یعنی ماشینی که بتواند مانند یک انسان فکر و استدلال کند.

موسسه هوش مصنوعی عمومی پکن یک سازمان غیرانتفاعی تحقیق و توسعه پیشرفته تحت رهبری ژو سونگچون یک پژوهشگر مشهور جهانی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند.

عامل AGI چیست؟
یک عامل هوش مصنوعی عمومی(AGI) با جدایی از عوامل تک وظیفه‌ای آرزو دارد که یک عامل جهانی باشد. اکنون این آرزو در یک تلاش تحقیقاتی توسط ژو سونگچون حمایت می‌شود.

هدف، ایجاد موجودی است که دارای توانایی‌های مستقل در ادراک، شناخت، تصمیم‌گیری، یادگیری، اجرا و همکاری اجتماعی باشد و همزمان به دنبال همسویی با احساسات، اخلاق و مفاهیم اخلاقی انسانی باشد و رویکردی چندوجهی و از نظر اخلاقی همه‌جانبه را در بر می‌گیرد.

رسانه دولتی چینی ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داده است که وقتی تانگ تانگ به نمایش گذاشته شد، رفتار و توانایی‌هایی شبیه به یک کودک سه یا چهار ساله از خود نشان داد.

بازدیدکنندگانی که با تانگ تانگ در تعامل بودند، او را در حالی تماشا کردند که اطرافش را تمیز می‌کرد، به ‌طور مستقل یک قاب عکس کج را صاف می‌کرد و از یک چهارپایه برای اینکه به نقاط بالاتر دست یابد، استفاده می‌کرد.

قابل توجه است که وقتی تانگ تانگ با ریخته شدن یک مایع روی زمین مواجه شد، فوراً یک حوله پیدا کرد و کاملا آن را تمیز کرد و توانایی خود را در درک و پاسخگویی به نیات انسان به نمایش گذاشت.

روند توسعه آینده AGI
چیزی که تانگ تانگ را از مدل‌های زبان بزرگ معمولی در هوش مصنوعی مانند ChatGPT  ساخت شرکت OpenAI یا بارد(Bard) گوگل متمایز می‌کند، توانایی آن در اختصاص دادن وظایف به خود به طور مستقل است. تانگ تانگ سطحی از خودمختاری را نشان داد که قبلاً در موجودهای مجازی دیده نشده بود.

علاوه بر این، پژوهشگرانی که تانگ تانگ را توسعه دادند، آن را دارای احساسات و عقل توصیف می‌کنند که آن را قادر می‌سازد تا یادگیری مستقل که گامی مهم در قلمروی AGI است، داشته باشد.

سونگچون در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: برای دستیابی به این هدف لازم است «پارادایم طوطی» را با «داده‌های بزرگ، وظایف کوچک» به شکل ساختاری تغییر دهیم و آن را به «پارادایم کلاغ» که بر اساس «داده‌های کوچک، وظایف بزرگ» است، تبدیل کنیم.

وی توضیح داد که یادگیری طوطی‌وار یک تقلید ساده از طریق آموزش‌های مکرر و نوعی از هوش سطح پایین است. در مقابل، پارادایم کلاغ به معنای رفتار استدلالی مستقل و هوش پیشرفته مبتنی بر ارزشیابی و علت و معلول است.

ژو سونگچون رئیس موسسه هوش مصنوعی عمومی پکن می‌گوید: این یک دستاورد مهم در مؤسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی عمومی پکن در دو سال گذشته است که گامی کلیدی در تحقیقات هوش مصنوعی عمومی است.

تست تانگ
تیم سونگچون همچنین روش جدیدی را برای آزمایش هوش مصنوعی عمومی به نام «تست تانگ» پیشنهاد کرد که با «تست تورینگ» متفاوت است و فقط می‌تواند به ما بگوید که هوش مصنوعی به سطح خاصی از ارتباطات انسانی رسیده است یا نه، اما نمی‌تواند هوش خود را اندازه‌گیری کند.

تست تانگ یک هوش مصنوعی را از نظر بینش، زبان، شناخت، حرکت و یادگیری ارزیابی می‌کند. همچنین دارای یک سیستم ارزشی متنوع است که شامل ارزش‌های فیزیولوژیکی، بقا، عاطفی، اجتماعی و گروهی است.

تست تانگ با تقریبا 100 وظیفه تخصصی و بیش از 50 کار کلی، یک آزمون کامل برای توسعه هوش مصنوعی عمومی ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، این رویکرد آزمایشی برای ادغام یکپارچه هوش مصنوعی در محیط‌های انسانی با تأکید بر توانایی‌ها و ارزش‌های عملی، حیاتی است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا