فناوری های نوین

ربات خودکار انرژی خورشیدی را در همه جا جذب می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، سیستم های قابل حمل با پنل های فتوولتائیک برای تولیدالکتریسته در حالت عدم اتصال به شبکه برق بسیار کارآمد هستند. اما مدام جابه جا کردن آنها در نورخورشید کار مشکلی است. در همین راستا شرکت جکری(Jackery) یک ژنراتور خورشیدی رباتیک مخصوص (Solar Generator Mars Bot)ابداع کرده که می تواند خود را حرکت دهد و این چالش برطرف شود.

ربات مذکور در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۴ میلادی رونمایی شد و اخیرا نیز برنده جایزه بهترین اختراعات ۲۰۲۳ مجله تایم شده است. این ابزار با الهام از کاوشگر مریخی فرصت (Opportunity) ساخته شده است.

ابزار ۴ چرخ دارای بدنه ای از جنس آلیاژ آلومینیوم مقام، ضد آب و ضد گرد و عبار همراه یک پنل های خورشیدی تاشو ۶۰۰واتی است که حداکثر بازده تبدیل خورشیدی ۲۵ درصدی دارند. انرژی دریافتی روی یک باتری لیتیومی ۵ کیلووات ساعتی ذخیره می شود و می توان با کمک پورت هایی که در یک طرف قرار دارند، از آن استفاده کرد.

پنل های خورشیدی با استفاده از سیستم حسگری-ردیابی نور می چرخند و باز می شوند تا بیشترین میزان نورخورشیدی روی مریخ را دریافت کنند. این ربات به طور خودکار روی سطح و همزمان با حرکت خورشید در آسمان، جابه جا می شود و به این ترتیب از سایه دور می ماند.

ابزار مذکور با کمک یک سیستم حرکت هوشمند که مبتنی بر هوش مصنوعی است از موانع اجتناب می کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا