فناوری های نوین

ارتقای کیفیت فرآورده‌های دامی با نانومکمل‌های معدنی ساخت داخل



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فاطمه سقطچی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو فام، به معرفی محصول دانش‌بنیان این شرکت تحت عنوان نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی برای خوراک دام، طیور و حیوانات خانگی پرداخت و گفت: این محصول مزایای محصولات دو نسل قبل را به صورت همزمان داشته و معایب آنها را ندارد.

وی ادامه داد: قابلیت جذب بالا و عدم تداخل با سایر ریزمغذی‌ها، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالا در دام و طیور، پایداری بالای کیفیت محصول در برابر تغییرات محیطی مانند رطوبت و دما، ماندگاری بالا و فناوری نوین در صنعت تولید آن از دیگر مزیت‌های این محصول دانش‌بنیان است.

سقطچی درباره نمونه‌های خارجی گفت: تنها تولیدکننده خارجی این مکمل‌ها یک شرکت آمریکایی – هلندی است که پس از ۱۰ سال تحقیق و توسعه این محصول را به عنوان نسل سوم مکمل معدنی خوراک دام معرفی کرده است که برای انواع دام سبک و سنگین، انواع طیور و آبزیان و اسب و انواع حیوانات خانگی کاربرد دارد و کارایی آن توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) تأیید شده است.

مدیر عامل شرکت ایمن نانو فام در خصوص صادرات و فروش آن در داخل گفت: با توجه به دانش به روز این محصول، پتانسیل صادرات آن به کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای همسایه وجود دارد و می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز کشور و کمک به تأمین غذای سالم برای جامعه، ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.

سقطچی ادامه داد: طولانی شدن فرآیند اخذ مجوزها منجر به فروش کم در سال گذشته شد ولی برای امسال قراردادهای مناسبی با شرکت‌های تولیدکننده مکمل برای دام و طیور منعقد کرده‌ایم.

این فعال حوزه فناوری، با بیان اینکه زمینه توسعه پژوهش‌ها در این شرکت فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار نیروی انسانی به صورت مستقیم و تمام وقت در حال فعالیت هستند این در حالی است که تعداد اشتغال ایجاد شده غیرمستقیم با توجه به حلقه‌های کسب و کار بسیار بالاتر است.

سقطچی با اشاره به تولید و فرمولاسیون محصولات پیشرفته شیمیایی و نانویی به اهداف این شرکت پرداخت و بیان کرد: شرکت ایمن نانو فام به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب در تولید فراورده های‌دامی، بی‌خطری و اثربخشی و در جهت برآورده کردن تمام الزامات قانونی و مقرراتی و همچنین خواسته‌های مشتریان، اقدام به پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت در زمینه تولید و عرضه محصولات دامی، بر مبنای الزامات استاندارد ۹۰۰۱ کرده است.

وی، استفاده از فناوری‌های نوین را از اولویت‌های راهبردی کشور و این شرکت دانش‌بنیان دانست و عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های مختلف در مسیر تولید گوشت دام، طیور و آبزیان مانند شرایط آب و هوایی و… استفاده از محصولات مبتنی بر فناوری‌های نوین جهت بهبود بازدهی تولیدات گوشت در کشور جز مهم‌ترین اقدامات به شمار می‌رود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا