اخبار سایت

گسترش سریع سویه جدید کرونا پزشکان را نگران کرده است




پزشکان هشدار دادند سویه بی‌ای.۲.۸۶ (BA.2.86)ــ که به طور غیررسمی به آن «پیرولا» می‌گویندــ ممکن است نگران‌کننده باشد؛ چون سویه تازه شناخته‌شده اومیکرون با جهش بسیار بالا است که در تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا موجب افزایش موارد ابتلا شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، مرکز درمانی ییل مدیسین، پروتئین اسپایک‌ــ واقع در سطح بیرونی ویروس کروناــ  این سویه جدید بیش از ۳۰ جهش داشته است که امکان ورود به سلول‌های انسانی و آلوده کردن آن‌ها را فراهم می‌کند.

دکتر اسکات رابرتز، متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: «این تعداد جهش زیاد چشمگیر است. ما شاید با یک یا دو جهش از نوع اومیکرون اکس‌بی‌بی.۱.۵ XBB.1.5 به ئی‌جی.۵ (EG.5) (اریس/Eris) رسیدیم.»

«اما این تغییرات‌ بزرگ که از دلتا به اومیکرون نیز دیدیم، نگران‌کننده‌اند.»

تعداد بالای جهش‌ها می‌تواند به این معنی باشد که این سویه قادر است از پاسخ‌های ایمنی بدن که ابتلا یا واکسیناسیون ایجاد می‌کند، فرار کند.

دکتر رابرتز گفت: «اکنون کسی نمی‌داند اما مطالعات در جریان است.»

گزارش اولیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در مورد سویه بی‌ای.۲.۸۶ می‌گوید اکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد «پیرولا» به بیماری شدیدتر، مرگ یا بستری در بیمارستان منجر می‌شود.

سویه بی‌ای.۲.۸۶ در دانمارک، اسرائیل، کانادا، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا شناسایی شده است. این سویه نخستین بار در ماه اوت در ایالات متحده آمریکا دیده شد.

از ۳۰ اوت، سویه «پیرولا» دست‌کم در چهار ایالت‌ــ نیویورک، ویرجینیا، اوهایو و میشیگان شناسایی شده است.

دکتر رابرتز توضیح داد این واقعیت که این سویه در دست‌کم شش کشور شناسایی شده و موارد به هم مرتبط نیستند، «نشان می‌دهد میزانی از انتقال در جامعه بین‌المللی هست که ما آن را تشخیص نمی‌دهیم».

او گفت: «سوال مهم این است که آیا بی‌ای.۲.۸۶ همان رشد تصاعدی اومیکرون‌ــ از نظر تعداد مواردــ را خواهد داشت یا آن‌طور که همه امیدوارند از بین می‌رود.»

به گفته دکتر رابرتز، نکته امیدوارکننده این است که «جهان به اندازه سال ۲۰۲۰ در برابر بیماری یا عفونت شدید ناشی از کوویدــ۱۹ آسیب‌پذیر نیست»، زیرا به دلیل واکسیناسیون یا ابتلا در گذشته، مصونیت جمعی بیشتر شده است.

او گفت: «با این حال، ممکن است از زمان تزریق یادآور بسیاری از ما یک سال یا بیشتر گذشته باشد، بنابراین همه را تشویق می‌کنم واکسن به‌روزرسانی‌شده را که انتظار می‌رود اواسط سپتامبر ارائه شود، تزریق کنند.»

واکسن‌های به‌روزرسانی‌شده کووید در این ماه در ایالات متحده آمریکا در میانه نگرانی‌ها در مورد ئی‌جی‌۵ یا «اریس»، یکی از سویه‌های فرعی اومیکرون و سویه غالب کنونی در این کشور، ارائه خواهد شد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این یادآورها برای هدف قرار دادن سویه اومیکرون ساخته شده‌اند و همچنین ممکن است به کاهش موارد بیماری شدید و بستری در بیمارستان ناشی از «پیرولا» کمک کنند.

دکتر رابرتز نوشت: «حدس من این است که لایه‌ محافظ دیگری در برابر بیماری نیز ارائه می‌دهد، اما این مصونیت ۱۰۰ درصد نخواهد بود.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا