دانش و علم

راز برخورد جسم مرموز با ماه فاش شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، به نظر می رسد پرونده مشکوک برخورد یک شی با ماه با انجام تحقیقی جدید بسته شد.

در ۴ مارس ۲۰۲۲ میلادی بدنه یک موشک به قسمت دورافتاده ماه برخورد کرد و یک دهانه بزرگ به عرض ۲۹ متر به وجود آورد. البته این برخورد چندان ناگهانی نبود و ستاره شناسان موشک را به مدت چند هفته رصد می کردند و با دقت بالا محل و زمان برخورد آن با سطح ماه را پیش بینی می کردند.

مرموز بودن این رویداد شامل شناسایی شی برخورد کننده بود که ستاره شناسان آن را WE۰۹۱۳A نامیده بودند. مشاهدات اولیه حاکی از آن بود که این شی احتمالا بوستر بالایی یک موشک فالکون ۹ است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ماهواره DSCOVR را به مدار زمین برده بود.

اما پس از تحقیقات بیشتر ستاره شناسان کاندیداهای مختلفی را به عنوان شی برخورد کننده با ماه در نظر گرفتند که یکی از آنها سومین بوستر یک موشک لانگ مارچ ۳C بود که چین در ماموریت بی سرنشین چانگ ۵-T۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی به ماه فرستاده بود.

یکی از تیم های پژوهشی که سال گذشته به این نتیجه رسیده بود، اکنون شواهدی برای تایید دیدگاه خود دارد. تانر کمپل دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ایالت آریزونا در تحقیقی در این باره می نویسد: در پژوهش پیش رو ما تحلیل مسیر و طیف سنجی را با استفاده از مشاهدات یک تلسکوپ زمینی انجام دهیم که به طور دقیق نشان داد WE۰۹۱۳A بدنه یک موشک لانگ مارچ ۳C است.

به گفته محققان دو نشانه گفته شده یعنی شیوه حرکت شی و اینکه از چه چیزی تشکیل شده شکی درباره منشا WE۰۹۱۳A باقی نمی گذارد. همچنین پژوهش جدید اطلاعات بیشتری درباره این دهانه متمایز را فراهم کرده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا