فناوری های نوین

ایجاد ۴۰۰ هزار شغل با کیفیت به‌دست دانش‌بنیان‌ ها



به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در اجلاس سران گروه ۷۷ که در کوبا برگزار شد گفت: در دو دهه گذشته ایران فعالانه از ایجاد اکوسیستم‌های نوآوری از طریق ترویج و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید مبتنی بر دانش، ابلاغ قوانین حمایت از بنگاه‌های دانش بنیان و تحول تولید دانش‌بنیان حمایت کرده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ۴۰۰ هزار شغل با کیفیت ایجاد کرده‌اند که اکثر آنها توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اداره می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه در خصوص اقتصاد دیجیتال گفت: اقتصاد دیجیتال این توانمندی را دارد تا موجب ارتقای کشورها از طریق ایجاد اشتغال و پیشبرد نوآوری شود.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۱ اقتصاد دیجیتال نزدیک به ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی برابر با ۲۰ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: می‌توانیم از طریق تأمین مالی برنامه‌های تحقیقاتی مشترک و تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص در فناوری‌های نمک‌زدایی ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال با ایجاد اشتغال و نوآوری زمینه‌ساز ارتقای کشورها می‌شود، گفت: نمونه‌ای از تحول اقتصاد دیجیتال در ایران نرم‌افزارهای کاربردی کرایه ماشین سواری است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ میلیون کاربر ایرانی برابر با ۷۳ درصد از جمعیت ایران از طریق یک میلیارد سفر از خدمات این شرکت‌ها استفاده کردند.

گذار از اقتصاد مبتنی بر نیروی کار و منابع به اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه‌حل مناسب بسیاری از چالش‌های ماست، افزود: با اجتناب از خام‌فروشی منابع و مواهب طبیعی، بهره‌مندی از سرمایه انسانی توانمند، ارتقای موقعیت خود در زنجیره ارزش جهانی، پرورش شرکت‌ها و صنایع پیشرفته، شکل دادن به اکوسیستم‌های نوآوری پویا و مقابله با مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری محقق می‌شود.

تبدیل ایده‌ها به واقعیت با تشکیل کنسرسیوم دانش بنیان‌ها

وی افزود: می‌توانیم از طریق تأمین مالی برنامه‌های تحقیقاتی مشترک و تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص در فناوری‌های نمک‌زدایی ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: از طریق تشخیص فوریت موضوعات و اجرایی کردن راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری راه را برای آینده‌ای پایدار و کامیاب هموار کنیم.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا