اخبار سایت

«سارا» آواتار هوشمند سازمان بهداشت جهانی برای سلامت جسم و روان



«سارا» (مخفف انگلیسی دستیار هوشمند تقویت‌شده با هوش‌مصنوعی برای سلامتی)، آواتاری دیجیتالی است که با استفاده از مدل‌های زبان جدید و فن‌آوری پیشرفته کار می‌کند و قادر است ۲۴ ساعت شبانه‌روز به ۸ زبان در مورد چندین موضوع مختلف بهداشتی به کاربران پاسخ و راهنمایی ارائه دهد و با آنها در مورد مسائل گوناگون صحبت کند.

روابط عمومی سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به این پرسش صدای آمریکا که آیا «سارا» قادر خواهد بود به زبان فارسی هم با کاربران صحبت کند یا خیر گفت از آنجایی که «سارا» توسط هوش مصنوعی مولد پشتیبانی می‌شود، به طور بالقوه می‌تواند به هر زبانی که توسط «اوپن اِی‌آی» پشتیبانی می‌شود صحبت کند.

مشاور روابط عمومی این سازمان افزود که با پیشرفت فن‌آوری و نیازهای کاربران، «سارا» به تکامل خود ادامه خواهد داد و سازمان بهداشت جهانی قصد دارد افزودن ویژگی‌های جدید یا گسترش قابلیت‌های این آواتار را برای افزایش بیشتر اثربخشی آن به عنوان یک مروج سلامت دیجیتال بررسی کند.

«سارا» در حال حاضر در مورد موضوعاتی از جمله عادات سالم زندگی و سلامت روان آموزش دیده است تا به مردم برای بهبود وضعیت سلامت و رفاه خود کمک کند.

«سارا» از افراد برای به دست آوردن درک بهتر و عمیق‌تر از عوامل خطر برای بیماری‌های مرگ‌بار از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، ریوی و دیابت حمایت کند.

او به مردم کمک می‌کند تا اطلاعات به‌روز و مفیدی در مورد ترک دخانیات، فعال بودن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و کاهش استرس دسترسی پیدا کنند.

«سارا» قادر است با کاربر مکالمات شخصی پویایی با دقت بیشتر و تعاملات انسانی در محیطی عاری از قضاوت داشته باشد.

این آواتار دیجیتال در پاسخ به پرسشی در مورد موانعی که در ایران برای ورزش زنان وجود دارد به زبان انگلیسی از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و گفت موانع فرهنگی و اجتماعی و چالش‌های زنان ایران را درک می‌کند و پیشنهاد داد که برای حفظ سلامت روان به گروه‌هایی از زنان با چالش‌های مشابه پیوست و یا فعالیت‌هایی چون یوگا در منزل انجام داد.

تدروس آدهانوم، دبیر‌کل سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای گفته است که چشم‌انداز مشاوره سلامت دیجیتال روشن است و حمایت از کشورها برای استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال برای سلامتی اولویت سازمان جهانی بهداشت است.

او از جامعه تحقیقاتی خواسته است تا در بررسی این موضوع که چگونه این فن‌آوری می‌تواند نابرابری‌ها را کاهش دهد و به مردم برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی به‌روز و قابل اعتماد کمک کند مشارکت داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی با آغاز شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ هم از «فلورنس» رونمایی کرد که کارش مبارزه با افسانه‌ها و اطلاعات نادرست کرونا، ارائه اطلاعات در مورد واکسن، و آموزش خطرات ناشی از مصرف تنباکو در طول همه‌گیری از طریق پاسخ‌های از پیش ساخته شده بود.

روابط عمومی سازمان بهداشت جهانی به صدای آمریکا گفت چون «سارا» از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند این توانایی را دارد تا اطلاعات بهداشتی پیشرفته‌ای و وسیعی را در موضوعات مختلف مرتبط با سلامت ارائه دهد و از این لحاظ با «فلورنس» فرق دارد.

مشاور روابط عمومی گفت: «در حالی که فلورانس در ابتدا به دلیل رویکرد همدلانه خود تحسین جهانی را برانگیخت و به عنوان یک منبع حیاتی اطلاعات دقیق به به موقع در طول همه‌گیری عمل کرد، «سارا» نشان‌دهنده جهشی رو به جلو در قابلیت‌ها و پیشرفت‌های هوش مصنوعی است.

در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل بسیار زیادی برای تقویت سلامت عمومی دارد، اما نگرانی‌های اخلاقی مهمی از جمله دسترسی عادلانه، حریم خصوصی، ایمنی و دقت، حفاظت از داده‌ها و سوگیری را نیز پیش پای متخصصان این حوزه قرار داده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا