فناوری اطلاعات

آماده سازی زیر ساخت‌های پژوهشی راه اندازی موتور جستجوی بومی



محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پروژه موتور جستجوی بومی گفت: پروژه موتور جستجوی بومی در پژوهشگاه در سال‌های گذشته کارهای وسیعی انجام شده ولی در حال حاضر اولویت ما ارائه خدمات آزمایشگاه جویشگر است.

وی با اشاره به اینکه توسعه موتور جستجوی بومی نیازمند مقدماتی است که به عنوان مثال بحث خط و زبان فارسی باید توسعه پیدا کند افزود: در حال حاضر در پژوهشگاه، پروژه آزمایشگاه اعتبارسنجی و ارزیابی حوزه خط و زبان فارسی انجام می‌شود البته فقط بخش ارزیابی حوزه خط و زبان فارسی در این آزمایشگاه مطرح نیست، توسعه ابزارها، محصولات و دیتاسنترهایی که در این حوزه نیاز است، در این پژوهشگاه همزمان اجرا می‌شود.

رضوی زاده در ادامه تصریح کرد: این طور نیست که پروژه جویشگر بومی در پژوهشگاه تعطیل شود ولی در حال حاضر تکلیفی از سمت وزارت ارتباطات برای پژوهشگاه مشخص نشده و متولی اصلی این پروژه سازمان فناوری اطلاعات است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر پژوهشگاه در آزمایشگاه جویشگر بومی، زیرساخت‌های پژوهشی و فنی مورد نیاز برای توسعه پروژه موتور جستجوی بومی از جمله دیتاسنترها، پلتفرم‌ها و بسترها را آماده سازی می‌کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا