فناوری های نوین

بازار ۵۰۰ میلیون یورویی صنعت گاز به روی دانش‌بنیان‌ها گشوده شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، توافق‌نامه همکاری در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و اقلام گلوگاهی صنعت گاز به امضای روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران رسید.

دهقانی در این مراسم مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه بازار این شرکت‌ها و تعامل با دستگاه‌ها در این راستا دانست و گفت: معتقدم هیچ‌حمایتی واقعی‌تر، عملیاتی‌تر و هدفمندتر از توسعه بازار دائمی و پایدار برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیست. حمایت بدون هدف شاید شرکتی را زنده نگهدارد اما ممکن است پایدار نباشد؛ در صورتی‌که اگر شرکتی که به حدی از بلوغ رسیده است، بتواند خود را به بازاری وصل کند و این بازار را توسعه دهد قطعاً ماندگار خواهد شد.

وی با اشاره به دسته بندی شرکت‌های داشن بنیان به نوپا، فناور و نوآور گفت: شرکت‌های بزرگ حمایت‌هایی از جنس تخصیص میدان فعالیت و بازار و زمین بازی برای تأثیرگذاری دریافت می‌کنند.

دهقانی بیان کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان دستگاه‌های دولتی مکلف شده اند که محصولاتی که یک میلیون دلار و بیشتر ارزبری دارند را با کمک شبکه شرکت‌های دانش بنیان تأمین کنند و این ماده قانونی، در قالب توافقات و همکاری با دستگاه‌ها و صنایع متقاضی، بازار بالقوه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی قرار می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان این‌که در قالب توافق‌نامه با شرکت ملی گاز، ۱۲ گروه محصول راهبردی و تولید بار اول در دستور کار قرار گرفته است، افزود: امضای این توافق نامه ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه بازار محصولات گلوگاهی دانش بنیان اقدامی بزرگ در همین راستا است.

دهقانی با اشاره به همکاری و استقبال خوب دستگاه‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و رقم خوردن فصل تازه‌ای در بهره‌مندی از توان این شرکت‌ها در صنایع بزرگ و گلوگاهی، افزود: در هیچ دوره‌ای، فرصت همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان و دستگاه‌ها به این اندازه قوی و جدی نبوده است. معتقدم شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون ۹۰ درصد از مسیر اتصال به بازارهای بزرگ و صنایع را پیموده‌اند و اکنون در ۱۰ درصد انتهای خط و کم‌ترین فاصله تا رسیدن به زنجیره ارزش صنایع قرار دارند؛ آن دسته شرکت‌هایی که انرژی و توان خود را برای پیمودن ۱۰ درصد مسیر باقیمانده پیوستن به زنجیره ارزش صنایع ذخیره و عزم خود را جزم کرده اند، قطعاً در فرجام مسیر، دستاوردهای خوبی برای خود و کشور کسب خواهند کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا