اخبار سایت

احتمال وجود حیات در یک سیاره فراخورشیدی هایسین در فاصله ۱۲۰ سال نوری از زمین




داده‌های جدید دانشمندان نشان داده‌اند که این سیاره احتمالا سطحی پوشیده از آب و جوی غنی از هیدروژن دارد. به گفته دانشمندان، شواهد موجود حاکی از آن‌اند که در این سیاره ممکن است نشانه‌هایی از حیات وجود داشته باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، میزان دی‌اکسید‌کربن و متان موجود در جو این سیاره فراخورشیدی که احتمالا زیست‌پذیر است، بیش از هشت برابر زمین شناسایی شده است.

بنا به اعلام دانشمندان، این سیاره فراخورشیدی ممکن است به یک گروه خاص از سیارات فراخورشیدی تعلق داشته باشد که به «سیارات هایسین» مشهورند. این گروه از سیارات اتمسفری سرشار از هیدروژن دارند و سطح آن‌ها با آب پوشیده شده‌ است و از این رو گزینه‌هایی بالقوه برای وجود حیات به شمار می‌روند.

مشاهدات اولیه تلسکوپ جیمز وب ناسا از این سیاره بر اساس مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل امکان‌پذیر شد. کی۲ــ۱۸بی سیاره‌ای فراخورشیدی است که به دور یک ستاره کوتوله خنک به نام کی۲ــ‌۱۸ در فاصله ۱۲۰ سال نوری از زمین‌ــ در صورت فلکی شیر‌ــ در حال گردش است و در ناحیه‌ای زیست‌پذیر و قابل سکونت از آن ستاره قرار دارد.

این‌گونه سیاره‌های فراخورشیدی، با اندازه‌های بین زمین و نپتون، در منظومه شمسی ما یافت نمی‌شوند. از این رو، ویژگی‌های آن‌ها در میان دانشمندان به موضوع بحث‌‌برانگیزی تبدیل شده است.

این ایده که کی۲ــ‌۱۸بی ممکن است یک سیاره فراخورشیدی هایسین باشد، به طور خاص برای دانشمندان جذاب است، چرا که برخی از متخصصان بر این باورند که چنین سیاراتی احتمالا برای شکل‌گیری و ادامه حیات مناسب‌اند.

نیکو مدوسودان، ستاره‌شناس دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «یافته‌های ما بر اهمیت در نظر گرفتن محیط‌های زیست‌پذیر مختلف برای جست‌وجوی حیات در جاهای دیگر تاکید می‌کند.»

جست‌وجوی حیات در سیارات فراخورشیدی معمولا بیشتر بر سیارات سنگی کوچک‌تر متمرکز بوده است، اما سیارات هایسیَن بزرگ‌تر برای رصد و بررسی به‌مراتب بهترند.

به گفته دانشمندان، فراوانی متان و دی‌اکسید‌کربن و همچنین نبود آمونیاک، نشان‌دهنده این است که کی۲ــ۱۸بی دارای یک اتمسفر سرشار از هیدروژن بر فراز یک اقیانوس احتمالا پر از آب است.

اخترشناسان می‌گویند مشاهدات اولیه تلسکوپ همچنین از وجود دی‌متیل سولفید (DMS) حکایت دارند. این مولکول، مولکولی است که عمدتا با حیات میکروبی مانند فیتوپلانکتون‌های دریایی روی زمین مرتبط است و وجود آن احتمال بودن فعالیت بیولوژیکی روی کی۲ــ۱۸بی را پررنگ می‌کند.

مدوسودان در عین حال یادآور می‌شود که برای تعیین اینکه آیا در واقع این مشاهدات حاکی از وجود دی‌متیل سولفیدند یا نه بررسی‌های بیشتری نیاز است.

تجزیه و تحلیل اتمسفر سیارات فراخورشیدی به دلیل تابش شدید ستارگان اصلی آن‌‌ها که اجرام آسمانی کوچک‌تر را از دید ما پنهان می‌کنند، چالشی بزرگ برای رصد محسوب می‌شود.

این تیم تحقیقاتی برای غلبه بر این مانع، نور اتمسفر کی۲ــ۱۸بی را حین عبور از ستاره میزبان آن بررسی کرد. این پژوهش به‌زودی در آستروفیزیکال ژورنال لترز منتشر خواهد شد و این تیم تحقیقاتی در نظر دارد کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهد.

مدوسودان در پایان گفت: «هدف نهایی ما شناسایی حیات در یک سیاره فراخورشیدی زیست‌پذیر است که شناخت ما را از جایگاهمان در گیتی تغییر می‌دهد.»

او افزود: «یافته‌های ما در این جست‌وجو گامی امیدوارکننده به سوی درک عمیق‌تر از سیارات هایسین است.»

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا