فناوری های نوین

مهم‌ترین پروژه‌های جهاددانشگاهی در راستای حل مشکلات جبهه و جنگ



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاددانشگاهی، دوران هشت‌ساله دفاع مقدس به‌نوعی با هشت سال آغازین تشکیل جهاددانشگاهی مصادف است و با شروع جنگ تحمیلی خیلی زود پای جوانان جهادگر جهاددانشگاهی، به صحنه‌های نبرد حق علیه باطل باز شد و توانستند تعداد زیادی پروژه‌ بزرگ و کوچک نظامی را بـه سرانجام ‌رساند که هر یک از آن‌ها گره‌هایی از مشکلات نظامی باز کردند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین پروژه‌ها اشاره می‌شود.

راه‌اندازی مجدد خط تولید موشک کاتیوشا

در سال‌های جنگ، ایران موشک کاتیوشا داشت که خط تولید آن را آلمانی‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران راه‌اندازی کردند؛ اما پس از انقلاب از کشور رفتند. اما اعضای جهاددانشگاهی با تشکیل تیمی توانستند باوجود کارشکنی آلمانی‌ها و با استفاده از توان علمی داخلی، خط تولید موشک کاتیوشا را رفع اشکال، بهینه‌سازی و راه‌اندازی کنند واین‌یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که جهاددانشگاهی در آن نقش بسیار بزرگی داشت.

مالیتوکا نیز نوع دیگری از موشک‌های ضدتانک بود که جهاددانشگاهی برای اولین بار با ورود به این حوزه موفق شد سمیلاتور یا شبیه‌ساز موشک‌های مالیتوکا را طراحی کند.

ساخت مینهای هوایی برای جلوگیری از نفوذ هواپیماهای دشمن

یکی دیگر از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال‌های جنگ تحمیلی طراحی و ساخت مین هوایی یا پدافند غیرعامل توسط بالن بود که توانست مشکل بمباران شهرها توسط هواپیماهای پیشرفته عراقی را حل کند.

بهینه‌سازی و به‌روز کردن سیستم ناوبری هواپیماهای شکاری اف ۵

هواپیمای اف. ۵ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم ناوبری و نظامی را در میان هواپیماهای نظامی داشت. ازاین‌رو اگر سیستم‌های این هواپیماها دچار نقص فنی می‌شد، هواپیما از کار می‌افتاد و قابل‌استفاده نبود. در همان زمان، اهمیت وجود هواپیمای اف‌۵ موجب شد متخصصان جهاددانشگاهی با روش مهندسی معکوس بتوانند قسمت‌های الکترونیکی جدید بسازند. رفته‌رفته، مهندسان توانستند علاوه بر طراحی و تولید بردهای الکترونیکی، بردهایی کوچک‌تر و با مصرف برق کمتری طراحی کنند، در این پروژه مهم با حمایت شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی سیستم ناوبری هواپیمای اف ۵ به‌صورت کامل به دست متخصصان و مهندسان جهاددانشگاهی درست و به‌روز شد.

رمزگشایی از مخابرات، مکاتبات و تعاملات دشمن در پروژه رحمت

صدام در دوران جنگ تحمیلی به کمک شرکت راکال انگلستان سیستم رمزکننده ای روی بی‌سیم‌های خود قرارداد که مکالمات به‌صورت رمزنگاری‌شده در بی‌سیم منتقل شود و ازآنجاکه این سیستم رمز کننده برای ناتو بود تصور می‌کردند هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را رمزگشایی کند بنابراین با خیال راحت از این رمزکننده استفاده می‌کردند.

این دستگاه درواقع برد چندلایه‌ای بود که روی آن سیستم رمزکننده نصب‌شده بود و جالب‌تر از همه اینکه برای رمزگشایی آن خدا لطف بزرگی به بچه‌های جهاد کرد و به همین دلیل اسم این طرح را «رحمت» گذاشتند.

ساخت شبکه کامپیوتری پدافند راداری

در زمان شروع جنگ، نتیجه تلاش محققان جهاددانشگاهی موجب شد شبکه کامپیوتری پدافند راداری تولید شود. پس‌ازآن رادارها به‌صورت شبکه پدافند راداری طراحی و ساخته شد که به‌وسیله آن تعداد زیادی هدف در یک منطقه رهگیری و سپس بین سایر پدافندها تقسیم می‌شد.

کسب اطلاعات از امکانات و آرایش دشمن با ساخت پهپاد شناسایی برد کوتاه

عملیات تجسس از موقعیت نظامی دشمن، ‌یکی از حساس‌ترین عملیات‌ها در زمان جنگ بود که رزمندگان، با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و پرواز آن در خاک دشمن، این عملیات را انجام می‌دادند. یکی از مشکلاتی که در ارتباط با پهپادها وجود داشت، این بود که شعاع دید و برد کوتاهی داشت و تا زمانی که پهپاد در دایره دید رزمنده بود، قابلیت هدایت داشت، در غیر این‌صورت و در صورت خروج از منطقه دید، هدایت پهپاد امکان‌پذیر نبود.

در این شرایط جهاددانشگاهی توانست با طراحی سیستم اتوپایلوت و نصب ابزار دقیق و کامپیوتری روی پهپاد این امکان را فراهم کند تا رزمنده مسیر موردنظر را به پهپاد داده تا آن با پرواز بر فراز خاک دشمن، فیلم و عکس‌های موردنیاز را دریافت کند.

ساخت دستگاه‌های رمزکننده‌ متن و صوت

ساخت «دستگاه‌های رمزکننده‌ متن و صوت» از دیگر پروژه‌های مهم جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس است. حضور بزرگان و نخبگان رمز ایران در جهاددانشگاهی باعث شد تا هسته رمز جهاددانشگاهی شکل‌ گیرد و به دنبال آن دو پروژه مهم عملیاتی به ترتیب به نام پروژه‌های شهید ملکی یک و دو اجرا شود.

از تعمیرات ژیروسکوپ تا طراحی دستگاه تست‌کننده موشک ضدتانک

جهادگران جهاددانشگاهی در خوزستان محلی آماده کرده بودند تا هر زمان که قطعات تانک یا برخی ابزار جنگی دچار مشکل شده و قطعه‌ای از آن خراب می‌شد به آن محل برده شده و دانشگاهیان و متخصصان جهاددانشگاهی در رشته‌های مکانیک، برق و دیگر حوزه‌های تخصصی روی آن کار می‌کردند.

دستگاه تست‌کننده موشک ضدتانک از دیگر اقدامات متخصصان جهاددانشگاهی است.

از کار انداختن بمب‌های لیزری هواپیمای میگ ۲۹

بمب لیزری این‌گونه کار می‌کرد که نور لیزر را از هواپیما روی زمین می‌تابانند و وقتی‌که نور لیزر به سمت هواپیما برمی‌گردد، بمبی که پرتاب می‌شد مسیر نور لیزر را دنبال می‌کرد تا به هدف اصابت کند. در آن زمان این تکنولوژی بسیار پیشرفته بود که متخصصان جهاددانشگاهی راه‌حل جدیدی برای بمب‌های لیزری میگ ۲۹ پیدا کردند و آن این بود که در سطح زمین و اهداف موردنظر آن‌ها گازی پخش‌ کرده که به‌جای اینکه نور لیزر به سمت هواپیما برگشته و برای بمب قیفی درست کند، نور لیزر در هوا پخش می‌شد.

اعضای جهاددانشگاهی مواد خاصی را برای این گاز درست کردند و به‌محض اینکه بمباران هوایی اعلام می‌شد این مواد در زمین پخش‌شده و تولید گاز می‌کرد. وقتی لیزر به این گاز برمی‌خورد به بالا برنمی‌گشت و عملاً بمب‌های لیزری هم از کار افتاد چراکه دیگر نمی‌توانستند بمب‌هایشان را شلیک کنند.

ایجاد ترس در سپاه دشمن با تکنیک‌های جنگ روانی

یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاددانشگاهی در دوران جنگ تحمیلی، تحقیق و پژوهش در حوزه علوم انسانی بود. محققان جهادی، برای تضعیف روحیه ارتش عراق و درواقع حصول پیروزی با تلفات انسانی و هزینه‌های نظامی کم‌تر، به تحقیق در حوزه‌ی عملیات جنگ روانی پرداختند.

جهادگرانی که در چند جبهه فعالیت می‌کردند

اعضای جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس در چند جبهه فعالیت می‌کردند و تلاش می‌کردند هر کاری در توان دارند برای رزمندگان و دفاع از کشور انجام دهند. اعضای جهادی همیشه منتظر بودند تا در مواقع ضروری و موردنیاز در جبهه حضورداشته باشند، زمانی که دشمن سلاح شیمیایی به کار می‌برد، جهادگران از مدیران و سایر اعضا چند روزی کار را تعطیل کرده و در بیمارستان‌های صحرایی مشغول کار امدادرسانی می‌شدند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا