اخبار سایت

ساخت ابررسانایی که فانتزی‌های علمی‌تخیلی را به واقعیت نزدیک می‌کند



تیمی از پژوهشگران کره جنوبی می‌گویند که این موضوع اگرچه شبیه فانتزی‌های علمی‌ــ‌تخیلی به نظر می‌رسد، در واقع، یک پیشرفت انقلابی در ابررساناها است و بیش از هر زمانی به واقعیت نزدیک شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این پژوهشگران، که یافته‌هایشان ۲۲ ژوییه منتشر شد و بلافاصله توجه محافل علمی را جلب کرد، می‌گویند: «ما بر این باوریم که ابداع جدیدمان یک رویداد تاریخی کاملا نو خواهد بود که درهای عصری تازه را به روی بشر می‌گشاید.»

ابررسانا اصولا نیازمند دمای بسیار پایین است و این موضوع تولید تجاری آن در مقیاس انبوه را بسیار پرهزینه می‌کند. دانشمندان در این مقاله که هنوز داوری علمی نشده است، مدعی‌اند نخستین ابررسانای جهان را تولید کرده‌اند که بر پایه یک ماده مبتنی بر سرب به نام «ال‌کی۹۹» در دمای اتاق و فشار محیط قادر به انتقال الکتریسیته است.

اندرو کوت که مهندس است، در حسابش در توییتر یا همان اکس، با اشاره به اهمیت این کشف، آن را با اختراع ترانزیستور مقایسه می‌کند و نقطه عطفی برای بشر می‌نامد. در عین حال، برخی نیز درباره این ادعا تردید دارند و بعضی دیگر هم تلاش کرده‌اند این آزمایش را به‌طور مستقل انجام دهند اما موفقیتی به دست نیاورده‌اند.

ینس کخ، استاد فیزیک دانشگاه نور‌ت‌وسترن، در گفت‌وگو با دیلی بیست، با اشاره به اینکه به این خبر با دیده تردید نگاه می‌کند، می‌گوید حوزه تحقیقاتی ابررساناها حوزه‌ای است که پیش از این نیز ادعاهای موفقیت‌آمیز بسیاری در خصوص آن مطرح شده بود؛ ادعاهایی که بعدا پس گرفته شدند؛ چرا که این آزمایش‌ها تحت بررسی دقیق علمی قرار نگرفته بودند.

 

کخ می‌گوید برخی همکاران او پیش از این درباره صحت داده‌های ارائه‌شده دانشمندان کره جنوبی اظهار تردید کرده‌اند. او می‌افزاید با این حال اگر زمانی صحت این ادعا تایید شود، «آن را باور خواهم کرد».

این ابررسانا احتمالا در آینده جهش بزرگی در پیشرفت صنایع و زندگی بشر ایجاد خواهد کرد. احتمالا به همین دلیل هم بود که انتشار این خبر قیمت سهام شرکت‌هایی را که درباره ابررساناها مشغول تحقیق‌اند، افزایش داد.

ابررساناها قادرند جریان الکتریکی را با مقاومت تقریبا صفر انتقال دهند؛ این قابلیت باعث می‌شود جریان الکتریسیته بتواند بدون اتلاف انرژی از آن‌ها عبور کند.

به گفته اندرو کوت، دستیابی به ابررسانایی که بتواند در دمای اتاق کار کند، به انقلابی در «تولید، تبدیل و توزیع انرژی» منجر خواهد شد. او می‌گوید این ابررساناها می‌توانند در دمای اتاق، میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی با راندمان بسیار بالا تولید کنند.

یکی از مهم‌ترین‌ کاربردهای ابررساناها، ساخت قطار مغناطیسی یا مَگ‌لِو است. این کشف بزرگ حتی می‌تواند در کشتی‌ها و هواپیما‌ها نیز به کار گرفته شود و برای مثال به کشتی‌های باری کمک کند گازهای گلخانه‌ای کمتری انتشار دهند. این کشف بزرگ حتی تحولاتی به‌مراتب بیش از این را نیز به دنبال خواهد داشت. با کمک این ابررسانا، ریزپردازنده‌ها می‌توانند با سرعت بسیار بالایی کار کنند، از این رو تجزیه و تحلیل داده‌ها، شبیه‌سازی‌های پیچیده و هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری خواهند کرد. با این حال، هنوز درباره درستی این خبر حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد.

مایکل نورمن، فیزیکدان در آزمایشگاه ملی آرگون، به نشریه ساینس می‌گوید: «محققان کره‌ای درباره ابررسانایی چیز زیادی نمی‌دانند و روشی که در استفاده از برخی از داده‌ها ارائه کرده‌اند، شک‌برانگیز است.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا