فناوری های نوین

موفقیت در تجاری سازی پروژه سلول درمانی در بیماری ویتیلیگو



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد دانشگاهی، دکتر احمد وثوق در رابطه با خدمات این نهاد در حوزه درمان ناباروری و جایگاه آن در کشور اظهار کرد: از سال ۱۳۶۸ شروع برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز درمان پیشرفته دانشگاهی به همت جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران و پیگیری‌های زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی شروع شد و هم‌اکنون مرکز درمان ناباروری رویان از مراکز معتبر درمان ناباروری در جهان و کشور با پذیرش و ارائه خدمات بیش از ۳۰ هزار زوج نابارور در سال، هم‌اکنون نزدیک به ۲۴۰ هزار زوج در رویان تشکیل پرونده داده و مشغول درمان هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که همواره از هزینه بالا و نبود پوشش بیمه‌ای مناسب به‌عنوان مشکلات درمان ناباروری نام‌برده می‌شود. در این رابطه چه اقداماتی می‌توان اندیشید؟ اظهار کرد: در حال حاضر بیمه‌های پایه مثل تأمین اجتماعی، خدمات کشوری و نیروهای مسلح، خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار داده‌اند هرچند کفایت همه هزینه‌ها را نمی‌کند.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اشاره به این که جهاددانشگاهی قابلیت این را دارد که کل برنامه درمان ناباروری در کشور را عهده‌دار شود، در رابطه با سیاست جهاددانشگاهی برای توسعه شبکه درمان ناباروری در کشور ادامه داد: باید واحدهایی که بضاعت راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را دارند شناسایی شده و کمک شود تا مرکز راه‌اندازی شود. مجلس نیز می‌تواند اعتبار لازم برای حمایت را اختصاص دهد و دولت هم اعتبارات را پرداخت کند.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی از نهادهایی است که شعار «ما می‌توانیم» را با اعتماد به جوانان و تربیت شخصیت‌های مؤمن و برجسته علمی عملیاتی کرده است، گفت: نیروهای جوان و کارآمد در جهاددانشگاهی شناسایی و به‌کارگیری می‌شوند و در این نهاد مقدس آموزش داده‌شده و به‌عنوان افراد متعهد و متخصص در کشور منشأ خیر و برکت می‌شوند.

وثوق در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی آمادگی دارد در زمینه‌های علوم پزشکی، فنی – مهندسی، اجتماعی، فرهنگی و کشاورزی مأموریت‌های بزرگی را تقبل کند.

وثوق که مدیر پروژه‌های بالینی در حوزه پزشکی بازساختی با رویکرد سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت در پژوهشگاه رویان است، گفت: کارهای تجاری‌سازی پروژه سلول درمانی در بیماری ویتیلیگو آن انجام شده است و به‌عنوان اولین محصول ATMP کشور مجوز تولید و بازاریابی گرفته است.

وی افزود: این طرح به‌عنوان اولین محصول ATMP کشور به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان حوزه پزشکی بازساختی مسیر را برای رشد و تعالی کشور می‌گشاید.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در رابطه با مشکلات و موانعی پیشروی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح اظهار کرد: در این موضوع مهم‌ترین شکل و چالش موارد مربوط به رگولاتوری و نهادهای ناظر بود که توسعه کافی پیدا نکرده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به فضای کاری جهاددانشگاهی و روحیه کاری اعضای آن، این نهاد به‌عنوان نیروی محرکه کشور می‌تواند معرفی شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا