فناوری های نوین

قلمی که زخم ها را درمان می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بیشتر بانداژهای زخم به طور معمول جراحت را می پوشانند و باکتری های مضر را نیز از بین می برند. در همین راستا سیستمPAINT ابداع شده که شامل یک قلم است که در آینده به پزشکان کمک می کند جوهر ژلاتینی را به طور مستقیم روی زخم چاپ کند.

محققان دانشگاه نانجیاینگ چین فناوری PAINT را ابداع کرده اند که در حقیقت خلاصه نام «جوهر فعال قابل حمل برای درمان بافت» است.

این سیستم بر محور یک قلم چاپ سه بعدی حاوی ژل سدیم آلژینات و ذراتی به نام وزیکول های خارج سلولی بنا شده است.

گلبول های سفید خود به طور طبیعی وزیکول های خارج سلولی را تولید می کنند که نقشی مهمی در کاهش التهاب و تشکیل رگ های خونی جدید در محل جراحت دارند.

ژل و وزیکول های خارج سلولی در نوک قلم با یکدیگر ترکیب می شوند و یک جوهر قدرتمند می سازند که روی زخم هایی به هر شکل و اندازه چاپ می شوند. در آزمایش هایی که روی سلول های اپیتلیال انسانی انجام شد، پس از استفاده از جوهر، سلول های مذکور به مرحله درمانی منتقل شدند که در آن رگ های خونی جدید تشکیل و میزان مواد التهابی کم شد.

علاوه بر آن سیستم PAINT تولید فیبر کلاژن را در موش های زخمی بیشتر کرد. با کمک این روش زخم های بزرگتر در یک گروه پس از ۱۲ روز به طور کامل درمان شدند. حال آنکه فرایند درمان زخم ها در گروه کنترل در این بازه زمانی به این اندازه پیشرفت نکرده بود.

تحقیق در این باره به رهبری دان لی، شیانگوانگ دین و لیاهویی وانگ، اخیرا در ژورنالACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا