فناوری های نوین

زنگ خطر تحریم تجهیزات هوش مصنوعی



هادی عاشری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تحریم‌های تجهیزات هوش مصنوعی از سوی برخی کشورها گفت: البته فعلاً تهدیدی وجود ندارد ولی جنگ اقتصادی سنگین در حوزه هوش مصنوعی بین آمریکا و چین در جریان است و همین الان آمریکا صادرات یک سری تجهیزات و هاردهای خاص به چین را ممنوع کرده و یک سری شرکت‌های آمریکایی در این خصوص جریمه سنگین شدند.

زنگ خطر تحریم تجهیزات هوش مصنوعی / تجهیزات را هرچه زودتر باید به کشور وارد کنیم

معاون ستاد هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: ممکن است به زودی این قصه برای ایران هم رخ دهد؛ کما اینکه در سازمان ملل هم فعالیت‌هایی رخ می‌دهد و یک سری تهدید وجود دارد که ممکن است به زودی عملیاتی شود. ما در ستاد هوش مصنوعی اعتقاد داریم که بحث تهدیدات هوش مصنوعی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بخشی از یک بازی بزرگ‌تر است که نهایتاً هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید مثل انرژی هسته‌ای شناخته شود و نهایتاً یک شورایی تشکیل شود و یک سری کشورها در این شورا بازی داده شوند و بقیه از آن بازی بیرون بمانند و نهایتاً محدودیت بر روی آن اعمال شود. بنابراین مهم است که تجهیزات را هرچه زودتر وارد و حتی بیشتر از نیاز کشور وارد کنیم و ذخیره و انبار شوند.

وی در ادامه به راهبردهای سند هوش مصنوعی که در معاونت علمی تدوین شده اشاره کرد و گفت: مثلاً در حوزه گسترش کاربردها، بر تدوین «سندهای نقشه راه کاربست» تاکید شده است؛ یعنی به صورت بخشی وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش و … مکلف شوند با تعریف یک نقشه راه، اعلام کنند چگونه می‌خواهند هوش مصنوعی را در فرایندها به کار ببندند.

توجه به کاربرد هوش مصنوعی در حکمرانی / پیشنهاد ایجاد دستیاران هوشمند برای قضات

معاون ستاد هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در حکمرانی به عنوان یکی دیگر از بخش‌های سند نامبرده اشاره کرد و گفت: به طور مثال ایجاد دستیاران هوشمند برای قضات در قوه قضائیه و تحلیل احکامی که قضات صادر می‌کنند از جمله پیشنهاداتی است که در این سند به آن اشاره شده است. همچنین کشف تضادها و تعارض‌ها در قوانین در قوه مقننه به واسطه هوش مصنوعی از دیگر پیشنهادات به شمار می‌روند.

مرجع مشخصی برای صحت سنجی فناوری‌های هوش مصنوعی نداریم

عاشری با اشاره به مشکل تنظیم گری و قانونگذاری در حوزه هوش مصنوعی در کشور گفت: در این باره مثالی عرض می‌کنم، مثلاً در اینترنت سرچ کنید و درباره تشخیص چهره شاید بالای ۲۰۰-۳۰۰ شرکت ایرانی فعالیت دارند و همه هم ادعا می‌کنند که محصولشان دقت بالای ۹۵ درصد دارد، ولی در واقع هیچ نهاد یا مرکزی ادعای این شرکت‌ها را صحت سنجی نکرده و یا به آنها گواهی نامه معتبر نداده تا مشتری با خیال راحت این محصول را خریداری کند. بنابرین جای خالی چنین مرکزی در کشور احساس می‌شود و باید آزمایشگاه‌های مرجعی در حوزه آی سی تی و یا در معاونت علمی ایجاد شود تا ارزیابی فناوری‌های هوش مصنوعی را عهده دار شود.

در تأمین داده و اطلاعات مشکلات زیادی داریم / دستگاه‌ها موظف به ذخیره سازی و انتشار داده شوند

وی با بیان اینکه قانون دوام (قانون داده‌ها و اطلاعات ملی) تصویب شده اما باید در ادامه مسیر تکمیل شود، گفت: بحث ضمانت اجرایی در این قانون بسیار حائز اهمیت است و حتماً باید این عزم راسخ در حاکمیت به وجود بیاید تا قانون به خوبی اجرایی شود؛ به طور مثال حتی استاندار نمی‌تواند از یک بیمارستان داده پزشکی نمونه بگیرد و ما در این حد در موضوع داده مشکل داریم و این خیلی کار را پیچیده می‌کند. چون داده عملاً حکم سوخت این قصه را دارد و اگر وجود نداشته باشد، صدها میلیارد دلار هم سرمایه گذاری کنیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

وی افزود: حتماً باید در این خصوص قانونگذاری خوبی صورت گیرد و سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌ها موظف به ذخیره سازی و انتشار داده شوند و حتی اگر این اقدام را انجام ندادند، بازخواست شوند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا