اخبار سایت

موضع متفاوت بایدن و ترامپ نسبت به قانون ضد تیک‌تاک



پس از این که یک کمیته مجلس آمریکا، پنج شنبه گذشته به اتفاق آرا، این لایحه قانونی را تصویب کرد، مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد روز سه شنبه یا چهارشنبه درباره آن رای گیری کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، رئیس جمهور دموکرات آمریکا به خبرنگاران گفت: اگر این لایحه تصویب شود، آن را امضا خواهم کرد. این لایحه وضعیت نامعلومی در سنا دارد زیرا بعضی از قانونگذاران اعلام کرده اند می‌خواهند تغییراتی در آن صورت دهند.

ترامپ جمهوریخواه که به دنبال بازگشت به کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر است، نسبت به ممنوعیت تیک تاک، ابراز مخالفت کرده و در شبکه اجتماعی گفت: اگر آنها از تیک‌تاک خلاص شوند، فیس‌بوک، کسب و کار خود را مضاعف خواهد کرد و او نمی‌خواهد فیس‌بوک، بهتر شود.

ترامپ پیش از این از شرکت «متا پلتفرم» (شرکت مادر فیس‌بوک) برای حذف دسترسی او به فیس‌بوک و اینستاگرام پس از حذف پست‌هایش در زمان حمله ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، انتقاد کرده بود. حساب‌های ترامپ در فوریه سال ۲۰۲۳، به او برگردانده شدند.

وزارت دادگستری آمریکا به کمیته مجلس در امور انرژی و بازرگانی اعلام کرد لایحه فروش اجباری تیک‌تاک به جای لایحه ممنوعیت تیک‌تاک، دولت را در موضع حقوقی قدرتمندتری قرار می‌دهد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری تراکپ، در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، از قانون پیشنهاد شده در مجلس درباره تیک‌تاک، حمایت کرد و نوشت: چین، ذهن کودکان آمریکایی را مسموم می‌کند. دیگر بس است.

این لایحه به بایت دنس، ۱۶۵ روز مهلت می‌دهد تا تیک‌تاک را بفروشد. اگر این شرکت از چنین کاری سرباز بزند، فروشگاه‌های برنامه گوگل و اپل و سایرین از نظر قانونی اجازه ندارند اپلیکیشن تیک‌تاک را عرضه کنند یا خدمات میزبانی وب را به اپلیکیشن‌های تحت کنترل بایت دنس، فراهم کنند.

ترامپ در سال ۲۰۲۰ تلاش کرد تیک‌تاک و وی‌چت را ممنوع کرد اما اجرای دستور او توسط دادگاه‌های آمریکا مسدود شد.

ترامپ در یک فرمان اجرایی در اوت سال ۲۰۲۰ اعلام کرد جمع‌آوری داده‌ها توسط تیک‌تاک، به حزب کمونیست چین اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی و اختصاصی آمریکایی‌ها را می‌دهد و به طور بالقوه به چین اجازه می‌دهد مکان‌های کارمندان و پیمانکاران فدرال را ردیابی کرده و پرونده‌هایی از اطلاعات شخصی را برای باج‌خواهی بسازد و جاسوسی شرکتی انجام دهد.

تیک‌تاک می‌گوید داده‌های کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و نخواهد گذاشت و استدلال می‌کند لایحه مجلس نمایندگان، در واقع یک ممنوعیت است.

مشخص نیست آیا چین هرگونه فروش تیک‌تاک را تائید می‌کند یا این که تیک‌تاک می‌تواند ظرف مدت شش ماه، واگذار شود. این شرکت پس از رای گیری کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان، اعلام کرد: این قانون یک نتیجه از پیش تعیین شده دارد؛ ممنوعیت کامل تیک‌تاک در آمریکا. دولت آمریکا در تلاش است تا ۱۷۰ میلیون آمریکایی را از حق آزادی بیان در قانون اساسی محروم کند.

بر اساس گزارش رویترز، این اپلیکیشن چینی محبوب است و تصویب قانون توسط مجلس و سنا در سال انتخابات، ممکن است دشوار باشد. ستاد انتخاب مجدد بایدن در ماه گذشته، به تیک‌تاک پیوست. ستاد انتخاباتی ترامپ به تیک‌تاک نپیوسته است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا