اخبار سایت

کدام شهرها در فهرست برترین مقصدهای جهان در سال ۲۰۲۳ قرار داشتند؟


در گزارش «شاخص ۱۰۰ مقصد شهری برتر ۲۰۲۳»، که با مشارکت شرکت داده‌پردازی لایت‌هاوس انجام شد، شهرهای جهان بررسی و بر اساس معیارهایی مانند گردشگری، پایداری، عملکرد اقتصادی، سلامت و امنیت رده‌بندی شدند.

اروپا با ۷ شهر از ۱۰ شهر برتر و ۶۳ کشور از ۱۰۰ کشور برتر صدرنشین است. تنها شهرهای غیراروپایی فهرست ۱۰ شهر برتر عبارت بودند از دبی در جایگاه دوم، توکیو در جایگاه چهارم و نیویورک در جایگاه هشتم.

مادرید در رده سوم ایستاد، در حالی که آمستردام، برلین و رم به‌ترتیب رتبه‌های پنجم، ششم و هفتم را از آن خود کردند، و بارسلون و لندن فهرست ۱۰ شهر برتر را تکمیل کردند.

آسیا نیز عملکرد خوبی داشت و سنگاپور (۱۱)، سئول (۱۴)، اوساکا (۱۶) و هنگ‌کنگ (۱۷) همگی به فهرست ۲۰ شهر برتر راه یافتند.

در این گزارش، علت موفقیت اروپا به «شهرسازی سریع و استفاده گسترده از فناوری» نسبت داده شده است. مسافران اکنون اینترنت پرسرعت، گزینه‌های انعطاف‌پذیر برای رزرو و فضاهایی برای دورکاری لازم دارند. یورومانیتور اینترنشنال می‌گوید: «بهبود پایداری، شبکه‌های حمل‌و‌نقل و اثر اجتماعی برخی از اهداف کلیدی شهرهای امروز است تا رقابت‌پذیری‌شان را افزایش دهد، امکانات گردشگری‌شان را بهبود بخشند، و تجربه سفری بی‌نقص به مشتریان ارائه دهند.»

فهرست ۱۰۰ شهر برتر چهار تازه‌وارد نیز داشت: واشنگتن دی‌سی (۴۸)، مونترال (۶۸)، سانتیاگو (۸۸)، و ویلنیوس (۹۲).

در سال ۲۰۲۳، سفر بین‌المللی همچنان در روند بهبود قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود شمار سفرها تا پایان سال ۲۰۲۳، به ۱.۳ میلیارد برسد‌ــ که هزینه‌ای ۱.۷ تریلیون دلاری در حوزه گردشگری جهان است.

استانبول از لحاظ تعداد پروازهای ورودی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ در صدر فهرست قرار دارد، و لندن و دبی در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

البته، افزایش شمار مسافران آثار منفی بر جوامع محلی و محیط زیست دارد. نادیا پوپوا، مدیر ارشد یورومانیتور اینترنشنال، در مورد مواجهه شهرها با بحران «گردشگری بی‌رویه» می‌گوید: «بعضی شهرها محدودیت‌ها و مالیات‌هایی اعمال کرده‌اند یا ظرفیت هتل‌ها را کاهش داده‌اند تا به مهار هجوم گردشگران کمک و میراث فرهنگی را حفظ کند.»

او پیش‌بینی می‌کند که افزایش هزینه زندگی، تورم و نوسان‌های ژئوپلیتیکی بزرگ‌ترین موانع رشد گردشگری در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد بود. مصرف‌کنندگان به‌دنبال گزینه‌های سفر مقرون به صرفه‌اند و بسیاری از آن‌ها مکان‌هایی را برای تعطیلات انتخاب می‌کنند که به خانه نزدیک‌تر باشد.
 

۲۰ شهر اول شاخص ۱۰۰ مقصد شهری برتر سال ۲۰۲۳ یورومانیتور عبارت‌اند از:

۱. پاریس، فرانسه

۲. دبی، امارات متحده عربی

۳. مادرید، اسپانیا

۴. توکیو، ژاپن

۵. آمستردام، هلند

۶. برلین، آلمان

۷. رم، ایتالیا

۸. نیویورک، آمریکا

۹. بارسلون، اسپانیا

۱۰. لندن، بریتانیا

۱۱. سنگاپور

۱۲. مونیخ، آلمان

۱۳. میلان، ایتالیا

۱۴. سئول، کره جنوبی

۱۵. دوبلین، ایرلند

۱۶. اوساکا، ژاپن

۱۷. هنگ‌کنگ

۱۸. وین، اتریش

۱۹. لس‌آنجلس، آمریکا

۲۰. لیسبون، پرتغال

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا