فناوری های نوین

ساخت دستگاه تحریک عمقی مغز برای درمان اعتیاد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد علوم شناختی، دکتر امیر اخوان، سرپرست تیم فنی–پژوهشی ساخت این دستگاه و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در تحریک تداخل زمانی از دو زوج الکترود به صورت فراجمجمه‌ای با دو جریان‌های سینوسی فرکانس بالا استفاده شده و تداخل سازنده دو میدان الکتریکی ایجاد شده توسط جریان‌ها، باعث تقویت شدت تحریک در عمق مشخصی از مغز می‌شود.

وی با بیان اینکه در این پژوهش اثربخشی تحریک تداخل زمانی در درمان اعتیاد به مورفین برای اولین بار، در مدل حیوانی بررسی شد، اظهار کرد: اعتیاد یک بیماری روانشناختی است که باعث ایجاد آسیب‌های شناختی مغز می‌شود. یکی از این آسیب‌ها معضل اعتیاد، اختلال در عملکردهای مغزی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر است و به‌کارگیری علوم و فناوری‌های شناختی در این حوزه برای بهبود کیفیت زندگی بیماران، توسعه مداخلات پیشگیرانه و روش‌های بازتوانی در طب اعتیاد، اهداف کاربردی این حوزه است.

اخوان با بیان اینکه تحریک الکتریکی مغز یک مداخله غیردارویی است که در درمان اختلالاتی همچون افسردگی، آلزایمر، پارکینسون و اعتیاد مؤثر است، اظهار کرد: تحریک عمقی مغز روشی است که به کمک آن می‌توان به تحریک نواحی عمیق مغز دست یافت و به دو صورت تهاجمی و غیرتهاجمی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: از محدودیت‌های تحریک عمقی مغز با رویکرد تهاجمی می‌توان به جراحی و کاشت الکترود اشاره کرد که از شایع‌ترین عوارض و مشکلات این روش می‌توان به خونریزی داخل جمجمه و عدم استفاده این روش در کاربردهای کلینیکی اشاره کرد.

به گفته وی یکی از راهکارهای جایگزین، روش تحریک عمقی مغز با رویکرد غیرتهاجمی، تحریک تداخل زمانی است و در راستای تحقق این هدف دستگاه تحریک تداخل زمانی چهار کاناله در گروه مهندسی پزشکی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شد.

اخوان با بیان اینکه تحریک الکتریکی مغز به روش تداخل زمانی با رویکرد غیرتهاجمی می‌تواند یک مداخله غیردارویی و روشی جدید جایگزین‌های سنتی و تهاجمی در درمان اعتیاد باشد، ابراز امیدواری کرد که نتایج این پژوهش افق و چشم‌انداز جدیدی را در حوزه‌های درمان اعتیاد پدید آورد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا