فناوری اطلاعات

راه اندازی هزار سایت ۵G تا پایان سال در کشور



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید شاه منصوری رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در مراسم افتتاح و نشست خبری آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که امروز صبح برگزار شد، گفت: آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در اوایل امسال راه اندازی شد و هدف آن توسعه اکوسیستم نسل پنجم و کمک به فعالان این حوزه برای فراهم کردن امکان تست محصولاتی است که ارائه می‌شود. امیدواریم این پایگاه پل ارتباطی خوبی بین صنعت و دانشگاه باشد و از پتانسیل و خروجی آن برای توسعه استفاده شود.

وی گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری، تکنولوژی مرحله به مرحله بالاتر و استانداردها بیشتر شده است اما هنوز به صد در صد نسل پنجم نرسیدیم و امیدواریم تا سال ۲۰۲۵ همچنان ۵G در حوزه استاندارد سازی توسعه پیدا کند و محصولات جدیدتری بیاید.

شاه منصوری افزود: تمام سرمایه گذاری در ۵G شروع شده است و در حال حاضر بیش از یک میلیارد سایت ۵G در دنیا داریم اما اگر از لحاظ پوششی بررسی کنیم می بینیم که در دنیا هنوز به ۳۰ درصد پوشش ۴G نرسیده است. در کشور ما هم بحث فرکانس و پروانه مطرح و قرار است به زودی مزایده فرکانس ۵G برگزار شود به این ترتیب این توسعه می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: همراه اول به صورت آزمایشی تا کنون حدود ۴۰۰ سایت نسل پنجم راه اندازی کرده و تا آخر سال به ۱۰۰۰ سایت در کشور می‌رسد. امیدواریم مشکل گوشی‌ها نیز حل شود و از نسل پنجم حمایت کنند ولی در حال حاضر رویکرد ما استفاده از مودم خواهد بود.

شاه منصوری در ادامه در خصوص آزمایشگاه باز ۵G گفت: هدف ما کمک کردن و تقویت اکوسیستم کشورمان در حوزه ۵G است و با کمک معاونت علمی این طرح پیش رفته و دلیل انتخاب پارک علم و فناوری نیز این است که به اکوسیستم استارت آپی کشور نزدیک باشیم.

وی در ادامه گفت: آزمایشگاه باز یا اپن ۵G این امکان را برای شرکت‌ها، دانشجویان و اشخاص حقیقی ایجاد می‌کند تا محصولی که در شبکه ۵G دارند توسعه پیدا کند و علاوه بر این آزمایشگاه سیستمی دارد که برای چالش‌های موجود اپراتور همراه اول فعالیت دارد.

گفتنی است، این نشست با حضور مسئولان همراه اول و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات برگزار و در ادامه از آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا بازدید شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا