بازار

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت (اسپلیت کانالی) یکی از رایجترین سیستم های تهویه مطبوع در سطح جهان است. این سیستم همانند اسپلیت دیواری از یک واحد داخلی (هواساز) و یک واحد خارجی (کندانسور) تشکیل شده است. داکت اسپلیت ها که توسط لوله های مسی به یکدیگر متصل می گردند. اسپلیتها با استفاده از هوای برگشت جهت بالا بردن راندمان کاری دستگاه و مصرف سوخت کمتر و همچنین هوای تازه جهت نیاز مبرم هر واحد آپارتمانی است. تفاوتی در فصول سای نمی کند. چه در تابستان و چه در زمستان اکسیژن کافی جهت سلامت جسمی افراد را تأمین نماید از مزایای دیگر این سیستم تهویه مطبوع می باشد.

همچنین جهت مشاوره و خرید فن کویل، خرید داکت اسپلیت، نصب داکت اسپلیت و تعمیر محصولات با آرتانسیم از طریق یکی از شبکه های اجتماعی ارتباط بر قرار کنید.

عبارت داکت اسپلیت ( در زبان انگلیسی Ducted split) برای توصیف اسپلیت های نیازمند کانال کشی استفاده می شود. سیستم تهویه هوای داکت اسپلیت می تواند در فصل های تابستان و زمستان دمای هوا را در حد مطلوب تنظیم گردیده توسط ترموستات نگه دارد. به همین خاطر است که سیستم تهویه داکت اسپلیت یکی از محبوب ترین سیستم های سرمایش و گرمایش در خانه ها، ساختمان های تجاری و ادارات به شمار می رود. برای آشنایی با نحوه عملکرد داکت اسپلیت ها در تابستان ها و زمستان، قسمت های مختلف این سیستم تهویه و نکات مربوط به خرید داکت اسپلیت ها تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

داکت اسپلیت سیستم های تهویه مطبوع در سطح جهان است. این سیستم همانند اسپلیت دیواری از یک واحد داخلی (هواساز) و یک واحد خارجی (کندانسور) تشکیل شده است.

سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت توسط لوله های مسی به یکدیگر متصل می گردند. این سیستم مزایای بسیاری در همه فصول سال دارد.

انواع داکت اسپلیت

اجزای داکت اسپلیت

سیستم تهویه داکت اسپلیت از دو بخش واحد داخلی (یونیت هوا ساز) و واحد خارجی (یونیت کندانسور) ساخته شده است. بر خلاف کولر های گازی که واحد داخلی به شکل روکار بر روی سقف یا دیوار قرار می گیرد، در داکت ها یونیت هواساز به شکل توکار اجرا می شود.

لازم است بدانید که واحد داخلی داکت اسپلیت ها شامل فن و کویل می باشد و بخاطر نحوه عملکرد آنها، همانطور که گفتیم به هواساز معروف هستند. در انواع مختلف داکت ها، واحد های داخلی و خارجی متفاوتی وجود دارد.

به عنوان نمونه، نحوه قرار گیری فن، تعداد فن ها و یا ظرفیت کندانسور ها به شکل های گوناگونی در اسپلیت ها تعبیه می شوند. همچنین سازوکار تولید گرمایش یا سرمایش در داکت اسپیلیت با یکدیگر فرق های اساسی دارند که در ادامه مطلب به شرح هرکدام از آنها می پردازیم.

چگونگی عملکرد دستگاه تهویه هوای داکت اسپلیت

  • سازوکار سرمایشی در داکت اسپلیت

داکت اسپلیت برای ایجاد برودت و سرما، در ابتدا گاز مبرد را در کندانسور خنک می کند، سپس به کمک لوله های مخصوصی که دو واحد داخلی و خارجی را به یکدیگر متصل می کند، مبرد سرد را به شیر انبساط و در آخر به کویل منتقل می کند.

از آن سو هوای گرم محیط به بخش هواساز وارد می شود. سپس گاز مبرد درون کویل دلیل دمای پایین خود، گرمای هوا را جذب می کند و هوای خنک گردیده به کمک فن ها و کانال ها به محیط بازگردانده و باعث کاهش دمای محیط می شود.

در طول این عملیات، ماده مبرد که گرمای محیط را جذب کرده و داغ گردیده است دوباره به کندانسور بازگردانده و سرد می شود. این چرخه تا زمانی تکرار می شود که دمای هوای محیط به دمای مطلوب ترموستات برسد.

به هنگام خنک شدن هوای محیط، کندانسور فعالیت خود را متوقف کرده و با توجه به تنظیمات بکار برده توسط کاربر، فن های دستگاه به کار خود ادامه می دهند یا از حرکت باز می ایستند.

سازوکار گرمایش در داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها معمولاً برای گرم کردن محیط از دو روش استفاده می کنند؛ معکوس کردن چرخه تولید سرما و یا بکار بردن کویل آب گرم.

در اولین روش، ماده مبرد در کندانسور داغ می شود و همانند چرخه تولید سرمایش، به کمک لوله های مسی به کویل قرار گرفته در واحد داخلی انتقال می یابد. هوایی که با لوله های داغ برخورد می کند گرم می شود و توسط فن از طریق کانال های هوایی وارد محیط می شود.

روش دوم که باعث کاهش در مصرف انرژی می شود، در زمستان ها عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می دهد. بدیل شکل که در مقابل واحد داخلی و در مسیر کانال، یک کویل آب گرم قرار داده و داکت اسپلیت صرفاً نقش یک پنکه را ایفا می کند.

در زمستان ها آب گرم از پکیج ها و یا موتورخانه ساختمان به درون کویل جریان یافته و آن را گرم می کند. سپس هوای دمیده گردیده به درون واحد داخلی با برخورد به سطح کویل گرم می شود و با کمک فن ها به درون محیط جریان می یابد.

خرید داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

شاید این نکته مهمترین نکته باشد. داکت اسپلیت ها در مدل های مختلف، با توجه به نیاز های مشتریان طراحی و تولید می شوند. اماً به طور کلی می توان دو دسته بندی کلی برای اسپلیت در نظر گرفت. داکت معمولی ( دور موتور ثابت ) و داکت اینورتر ( دور موتور متغیر )

داکت اسپلیت اینورتر (دور موتور قابل تغییر)

در این دسته از داکت اسپلیت ها، برد اینورتر بر روی موتور نصب گردیده و باعث می شود تا بتوان دور موتور را مطابق میل مصرف کننده بالا یا پایین آورد. این مزیت به شما این امکان را می دهد تا زمانی که به توان حداکثری نیازی ندارید، دور موتور اسپلیت را کاهش دهید تا در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی به عمل آورید.

اسپلیت معمولی

ابتدایی ترین مدل های داکت اسپلیت، از این دسته موتور ها بهره مند بودند و قابلیت تغییر سرعت موتور در آنها وجود ندارد. با پیشرفت فناوری و نیاز بشر به صرفه جویی در مصرف انرژی و نگرانی ها مربوط به گرمایش زمین، باعث شد تا فناوری موتور اینورتر به درون داکت ها راه پیدا کند.

ماده مبرد مورد استفاده در داکت های معمولی، گاز مبردR410 است؛ البته برخی از اسپلیتهای معمولی تروپیکال که در مناطق استوایی و گرمسیری تولید می شوند از گاز مبرد R22 بهره می برند.

بخش های تشکیل دهنده داکت اسپلیت

  • کندانسور

این قطعه از سیستم تهویه مطبوع یعنی کندانسور قسمتی از داکت اسپلیت است. وظیفه متراکم کردن هوا را بر عهده دارد و از لوله های مسی با فین آلومینیومی یا فین طلایی ساخته می شود.

کندانسور ها هوا را متراکم کرده و به شکل مایع در می آورند. نحوه کار کندانسور به این صورت است که در ابتدا گاز مبرد از کمپرسور وارد لوله های مسی می شود. تحت تاثیر فشار داخلی کندانسور به مایع تبدیل گردیده و به واحد داخلی انتقال داده می شود.

در واحد داخلی داکت ، مایع سرد گرما را از هوای اطراف می گیرد و دوباره به شگل گاز در می آید. سپس دوباره به کندانسور باز گردانده می شود.

داکت اسپلیت ایرانی
  • کمپرسور

کمپرسور یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده کولر گازی و داکت اسپلیت ها می باشد. کمپرسورها را با توجه به نحوه عملکرد آنها می توان به انواع کمپرسور دیافراگمی، کمپرسور گریز از مرکز، کمپرسور دندانه ای، کمپرسور پیستون دار، کمپرسور پره ای، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرال (حلزونی) تقسیم بندی کرد.

در میان مدل های مختلف کمپرسور ها، دو کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرال محبوبیت بالاتری نسبت به الباقی مدل ها دارند.

  • ترموستات

در داکت اسپلیت ترموستات نقش تنظیم دمای محیط از طریق چک کردن مداوم دما را دارد. ترموستات ها در دو دسته بندی آنالوگ و دیجیتالی تقسیم می گردند. نحوه عملکرد ترموستات به این صورت است، هنگامی که دما بیشتر از دمای تنظیم گردیده باشد یا بالعکس کمتر از دمای تنظیم گردیده است. به داکت فرمان روشن شدن یا خاموش کردن می دهد.

ظرفیت اسپلیت

داکت اسپلیت ها در ظرفیت های متفاوتی تولید و عرضه می گردند. ظرفیت هر داکت تعیین کننده ظرفیت سرمایش می باشد. برای اینکه بدانیم چه ظرفیت اسپلیتی برای محیط مورد استفاده ما مناسب است. همچنین برای بررسی دقیق تر می توانید مقاله نحوه محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت را مطالعه کنید.

کافی است در آب و هوای معمولی متراژ فضای مورد نظر را در عدد 400 یا 600 ضرب کرده تا ظرفیت مورد نیاز به صورت تقریبی محاسبه گردد. لازم به ذکر است این نوع محاسبه برای آب و هوای معمولی و ارتفاع محیط نرمال است.

اگر آب و هوا معمولی، گرم و خشک باشد عدد به 800 و 1000 تغییر می کند همچنین ارتفاع. این نکته را در نظر داشته باشید هر چه ظرفیت داکت بیشتر شود قیمت و هزینه خرید آن نیز بیشتر می گردد.

مزایای خرید داکت از آرتانسیم

بهترین قیمت داکت اسپلیت در مقایسه با برندهای مشابه و خارجی

تامین تهویه مطبوع مناسب

نیاز نداشتن به فضای زیاد و کانال های بزرگ

عدم نیاز به لوله کشی آب  سرد و گرم

تهویه مطبوع جداگانه برای هر واحد

قابلیت نصب در همه محیط ها اعم از مسکونی، تجاری ، اداری، تفریحی و غیره

راندمان کاری مناسب  و بالا

حفظ زیبایی محیط با پنهان شدن داکت در سقف کاذب

قابل برنامه ریزی هفتگی و ماهانه

حذف کانال کشی های اضافه در ساختمان و استفاده بهینه از زیر بنای ساختمان

معایب داکت اسپلیت

همانطور که به مزایای داکت اسپلیت پرداختیم نوبت به بررسی معایب داکت اسپلیت است. در زیر مهم ترین معایب داکت را بیان می کنیم.

نداشتن کنترل صحیح بر روی دمای هر اتاق؛ این اتفاق به این دلیل می افتد که اسپلیت ها سیستم تهویه مطبوع یکپارچه ای دارند.

سر و صدای زیاد دستگاه ؛ به این دلیل که اسپلیت ها از یک فن بسیاز بزرگ استفاده می کنند. لازم بذکر است داکت اسپلیت های آرتانسیم از همه نمونه های موجود در بازار کم صدا تر است.

برای نصب داکت و انتقال هوا نیاز به کانال کشی از محل نصب دارد. برای خروج هوا و مکش دستگاه باید دریچه خروج نصب گردد.

باید توجه داشته باشید که میزان آمپر برق مصرفی دستگاه انتخابی شما متناسب با کنتور برق ساختمان‌تان باشد. مثلا اگر کنتور برق شما ۱۵ آمپری باشد نمی‌توانید از دستگاهی استفاده کنید که ۱۸ آمپر برق مصرف می‌کند.

نصب داکت اسپلیت و سرویس

برای نصب داکت اسپلیت اولین کار، انتخاب محلنصب یونیت خارجی یا کندانسور است. محل نصب باید ارتفاع مناسبی از سطح زمین داشته باشد و از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد.

مرحله بعدی انتخاب محل نصب یونیت داخلی در سقف کاذب است. این محل نیز دارای شرایطی باید باشد مهمترین شرط در نظر گرفتن سر و صدای داکت است. در ادامه نصب اسپلیت لوله های مسی و سیم های برق از یونیت داخلی تا خارجی است. این توضیحات مختصری که در مورد نصب دادیم فقط جهت آگاهی و اطلاع کلی از نصب است.

چرا که نصب باید از طریق افراد متخصص انجام شود و درصورتی که اشتباه انجام شود ممکن است خسارات جدی برای دستگاه خود به وجود آورید.

سرویس داکت

برای سرویس داکت نیاز است، هرشش ماه در ابتدای فصل گرم و سرد؛ سرویس داکت اسپلیت شامل فیلتر، روغن کاری یا شستشوی فیلتر ها انجام گردد.

برند های داکت اسپلیت

در بازار ایران داکت اسپلیت ها در دو دسته بندی ایرانی و خارجی یا وارداتی عرضه و توزیع می گردند. با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران اکثر داکت های موجود در بازار ساخت کشور چین ، کره و ژاپن و مالزی هستند. شناخته ترین برندهای خارجی اسپلیت؛ ال جی، سامسونگ، هایسنس، گرین و غیره می باشد. از بهترین برندهای داکت اسپلیت ایرانی با کیفیت به آرتانسیم اشاره کرد.

قیمت اسپلیت

 باتوجه به مطالب گفته در مورد برندهای داکت اسپلیت، روشن گردید که محصولات آرتانسیم نسبت به نوع وارداتی هم قیمت مناسب تری دارند. هم مزایای بیشتری از جمله اینکه سر و صدای کمتری نسبت به مشابه ایرانی و خارجی خود دارند. به صورت کلی داکت ها بر اساس ظرفیت، برند، سر و صدا دارای قیمت های مختلفی است. اگر به دنبال اسپلیت با کیفیت و قیمت مناسب هستید بهترین گزینه برای شما آرتانسیم است.

خرید داکت

 برای خرید داکت اسپلیت باید به نکات مهمی توجه داشت؛ از جمله نکاتی که برای خرید باید به آن توجه داشت. مشخصات فنی، کیفیت، میزان مصرف برق است. قبل از خرید باید به این نکات توجه داشت. داکت های زیادی توسط شرکت های زیادی ایرانی و خارجی تولید و توزیع می گردد. شناخت این برندها به محصولات انتخاب و اسپلیت کمک می کند. برای بهترین خرید داکت اسپلیت با کارشناسان فروش آرتانسیم تماس بگیرد. تا انتخابی مطمئن و آگاهانه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا