اخبار سایت

به کووید حاد مبتلا شده‌اید؟ تحقیقات می‌گویند پای ژن نئاندرتال‌ها در میان است



با گسترش بیماری کرونا در سراسر جهان و جهش‌های مهارناپذیر این بیماری، پژوهشگران در میان مطالعات گوناگون درباره منشا و دلایل ابتلا شدید افراد به کووید‌ــ۱۹ به بررسی ژنوم افراد پرداخته‌اند. آن‌ها با بهره‌گیری از دانش امروز می‌توانند به این درک برسند که ویروس عامل بیماری کوویدــ۱۹ بیشتر بر چه کسانی تاثیرگذار است و شاید بتوان از این اطلاعات برای تولید داروهای بهتری در مهار کووید استفاده کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ژن‌های نئاندرتال ممکن است مسبب ابتلا به کووید حاد باشند. دانشمندان ایتالیایی دریافتند افرادی که سویه‌های ژن نئاندرتال دارند، بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش بیزنس اینسایدر، این پژوهش نشان می‌دهد این سویه‌ها «عامل خطر ژنتیکی اصلی برای ابتلا شدید به کوویدــ۱۹» به شمار می‌روند.

وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد مطالعه پژوهشگران ایتالیایی روی مبتلایان به کووید‌ــ۱۹ نشان می‌دهد که افرادی با تغییرات ژنتیکی خاص منتسب به اجداد نئاندرتال به‌مراتب بیشتر احتمال دارد با علائم شدیدی مواجه شوند که به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.

آن‌ها در نشریه آی‌ساینس نوشتند که دی‌ان‌ای نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ داوطلب در استان برگامو را که در روزهای نخست همه‌گیری به‌شدت به این بیماری مبتلا شدند، بررسی کردند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که «هاپلوتایپ نئاندرتال» مجموعه‌ای از انواع ژنتیکی مرتبط با اجداد انسان، عامل خطر ژنتیکی اصلی برای ابتلا به کووید‌ ـ ۱۹ شدید است.

 

آن‌ها دریافتند که احتمال ابتلا به ذات‌الریه شدید در افراد دارای هاپلوتایپ نئاندرتال دو برابر بیشتر است و سه‌برابر بیشتر احتمال دارد که در بخش مراقبت‌های ویژه از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند.

مطالعات دیگر نیز به ارتباط بین سلامتی و دی‌ان‌ای نئاندرتال اشاره کرده‌اند. مطالعه‌ای که در ماه ژوئن در مجله زیست‌شناسی مولکولی و تکامل منتشر شد، ارتباط میان دی‌ان‌ای نئاندرتال و اختلالی ژنتیکی به نام بیماری دوپویترن را نشان داد. پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این بیماری نوشته که دوپویترن یا بیماری کف دست ناهنجاری و تغییر شکل ظاهری دست است که بیشتر در مردان شایع است و مانع انجام دادن فعالیت‌های عادی می‌شود.

در ماه مارس نیز مطالعه‌ای در نشریه نیچر منتشر شد که ارتباط بین تبار نئاندرتال و افزایش خطر پاسخ ایمنی شدید یا طوفان سیتوکین را در اثر ابتلا به کووید‌‌ــ۱۹ را نشان داد. طوفان سیتوکین واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی در اثر ابتلا به کووید ــ ۱۹ است که ممکن است کشنده باشد و با علائمی مانند تب، خستگی و بی‌اشتهایی و سایر علائم همراه است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا