اخبار سایت

قول معافیت سربازی به ملی‌پوشان بسکتبال سه نفره/ دلیرزهان: زمین اختصاصی می‌خواهیم

به گزارش ایسنا، تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران در مسابقات کاپ آسیا ۲۰۲۴ موفق شد برای نخستین بار، روی سکوی دوم این رقابت‌ها قرار بگیرد. در کسب این موفقیت، احسان دلیرزهان ملی‌پوش بسکتبال ایران نقش بسزایی داشت و حتی موفق شد در پایان این تورنمنت، در ترکیب تیم منتخب مسابقات قرار بگیرد. در ادامه صحبت‌های احسان دلیرزهان در گفت‌وگو با ایسنا را می‌خوانید:

* در حمله و دفاع زهردار بودیم

ما از قبل عید تمرینات را شروع کرده بودیم و با مربی خارجی آقای «لوکا» تمرینات قابل قبولی را پشت سر گذاشتیم و خداراشکر تیم خوبی هم بستند. تیم ما در حمله و دفاع خطرناک و زهردار بود، مخصوصا در حمله. هدف ما این بود که نتیجه خوبی را برای ایران به دست بیاوریم و رفته رفته در هر بازی بهتر می‌شدیم و سعی می‌کردیم اشتباهات را کم‌تر و نقطه قوت خود را بیشتر کنیم.

*خسته نبودیم، یقه استرالیا را می‌گرفتیم

خداراشکر تا فینال هم خوب پیش رفتیم و واقعا سطح مسابقات خیلی بالا بود. من دومین بار بود که در این مسابقات بودم و نسبت به دوره قبل سطح رقابت‌ها نه تنها پایین‌تر نبود، بلکه خیلی بالاتر هم بود و کسب نتیجه کار راحتی به شمار نمی‌رفت. در مسابقات ۲۰۲۲ ما حتی به جدول اصلی رقابت‌ها هم نرسیدیم و از کره باختیم، اما اینجا از جدول مقدماتی به جدول اصلی رسیدیم و تیم‌های قوی مثل ژاپن، چین و نیوزیلند را هم بردیم. در فینال هم اگر خسته نبودیم می‌شد یقه استرالیا را بگیریم اما نهایتا نایب قهرمان شدیم.

احسان دلیرزهان

* سطح کاپ آسیا بالا بود

مغولستان دوره قبل قهرمان شده بود و اگر توجه کنید شماره ۵ آن‌ها در خود مغولستان لقبی مثل خدای بسکتبال سه به سه را دارد. حتی به همراه من در تیم منتخب مسابقات هم قرار گرفت. شرایط بسکتبال سه به سه در مغولستان کاملا متفاوت با ایران است و اگر آن‌ها با تیمی جوان آمده‌اند، دلیل بر ضعیف بودن آن‌ها یا پایین بودن سطح مسابقات نبود، بلکه آن‌ها یک تیم جوان و قدرتمند را آورده بودند تا برای آینده سرمایه گذاری کنند. سطح مسابقات واقعا بالا بود.

*امیدوارم معافیت سربازی ما را بدهند

حقیقت این است که ما برای حضور در رقابت‌های کاپ آسیا بی‌هدف عازم سنگاپور نشدیم. این بار قبل از رفتن هم پاداشی برای ما در نظر گرفته بودند که مالی هم نبود. به ما قول معافیت سربازی دادند. چهار بازیکنی که بودیم مشکل سربازی داریم و مشمول هستیم، برای این هدف سعی کردیم در مسیری حرکت کنیم که هم برای ایران کسب عنوان کنیم هم معافیت را به عنوان هدیه یا پاداش دریافت کنیم. بخاطر این خیلی خوب نتیجه گرفتیم و آمدن لوکا هم واقعا تاثیر مثبتی روی عملکرد ما گذاشت.

به ما نگفته بودند حتما قهرمان یا نایب قهرمان شوید تا معافیت بگیرید، گفتند نتیجه خوبی بگیرید و مدال بیاورید، ما هم سعی می‌کنیم معافیت را برای شما به عنوان پاداش بدهیم. الان هم این موضوع از سوی فدراسیون در حال پیگیری است و فعلا چیزی صددرصد نیست!

*لوکا مربی با دانشی است و آینده خوبی برای سه به سه متصورم

اگر توجه کنید آخرین مدالی که در سه به سه آوردیم به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد که آن زمان استرالیا و نیوزیلند جزو قاره آسیا نبودند و ما هم به عنوان سومی رسیدیم. بعد از عضویت نیوزیلند و استرالیا در قاره آسیا خود من چند پنجره برای حضور در این مسابقات با تیم اعزام شدم که اکثر مواقع مغلوب نیوزیلند می‌شدیم و به مدال نمی‌رسیدیم. از وقتی لوکا به عنوان سرمربی آمد تاثیرات زیادی روی عملکرد تیم ایران گذاشته است. به نظرم این تفاوت قابل مشاهده است. او یک مربی به شدت با دانش در بخش سه به سه است و بازیکن سه به سه هم بوده است.

لوکا فرد پیگیری است و مربی مطرح فیبا هم هست، فکر مِی‌کنم برنامه طولانی مدتی هم برای سه به سه ایران در نظر گرفته که در صورت پیاده شدن، آینده روشنی در انتظار سه به سه ایران است. با همراهی فدراسیون او می‌خواهد که در تورنمنت بیشتری شرکت کنیم و لیگ هم قرار است با شرایط بهتری برگزار شود تا رفته رفته رنکینگ ایران را بالا بیاوریم.

*نیاز اصلی بسکتبال سه به سه زمین و کف‌پوش مخصوص است

اصلی‌ترین نیاز بسکتبال سه به سه ایران، داشتن یک زمین تمرین استاندارد و مخصوص سه به سه است. ما قبل از شروع تورنمنت کاپ آسیا در زمین بسکتبال پنج نفره تمرین می‌کردیم که کفپوش آن پارکت است. کفپوش زمین بسکتبال سه به سه مخصوص است و اگر زمین اختصاصی برای این رشته باشد شرایط خیلی بهتر خواهد شد. باید با پارکت مخصوص خود این رشته کار کنیم.

*مقابل استرالیا از نظر بدنی کم آوردیم

در این رشته نسبت به بسکتبال پنج نفره تعداد نفرات خیلی کم‌تر است و می‌شود بیشتر بها داد و هزینه کرد. به نظرم تعداد سفرها هم باید بیشتر شود. اگر این موارد برطرف شود، فکر می‌کنم شرایط بهتر خواهد شد و تاثیر خود را می‌گذارد. ایران پر از استعداد است و فکر می‌کنم بعد از این مدال نشان دادیم چیزی از بقیه کشورها کم نداریم. ما اگر از نظر بدنی کم نمی‌آوردیم و شاید اگر بازی روز بعد بود، می‌شد با استرالیا پایاپای بازی کنیم و حتی شاید قهرمان شویم.

قول معافیت سربازی به ملی‌پوشان بسکتبال سه نفره/ دلیرزهان: زمین اختصاصی می‌خواهیم

*باید رنک ایران را به زیر ۲۰ برسانیم

با توجه به چیزی که اطلاع دارم رنکینگ ایران چون خیلی پایین است و حدودا تیم ۵۶ یا ۵۹ جهان هستیم، باید رنک خود را به زیر ۲۰ برسانیم تا راحت‌تر به جام جهانی صعود کنیم. می‌شود با تورنمنت‌هایی که فیبا برگزار می‌کند این کار را کنیم.

*بازیکنان سه به سه خودشان را اثبات کنند تا به تیم ملی برسند

من این را اصلا قبول ندارم که بازیکن بسکتبال پنج به پنج مناسب بسکتبال سه به سه نیست. در همین مسابقات همه نفرات تیم ما بازیکن بسکتبال ۵ به ۵ بودند و حتی تیم استرالیا هم متشکل از بازیکنان ۵ به ۵ بود که قهرمان آسیا شدند. نیاز نیست که حتما بازیکن تخصصی آنجا باشد. به بازیکنان سه به سه ایران بی احترامی نمی‌کنم، اما ما وقتی وارد سه به سه شدیم دلمان نمی‌خواست، اما ما را به اردو دعوت کردند و در اردوها خوب کار کردیم و چیزی که مربی می‌خواست را انجام دادیم تا فیکس تیم ملی شدیم. اینطور نبود که ما را همینجوری به تورنمنت ببرند.

نفرات سه به سه باز اگر فکر می‌کنند می‌خواهند در تیم ملی ایران باشند باید خودشان را در اردوها نشان دهند. مربی خارجی هم هست و می‌توانند بهترین استفاده را کنند. اگر سطح بالایی داشته باشند دعوت خواهند شد. سه به سه بازیکنی می‌خواهد که آن را درک کند و ما هم همواره سعی کرده‌ایم خواسته مربی را در زمین اجرا کنیم که اکنون در تیم ملی هستیم. 

*سربازی باعث شده تا در دوراهی درس و ورزش قرار بگیریم

حقیقتا این است که وقتی سرباز می‌شوید دو سال از زندگی را دچار مشکل خواهید شد و در دوراهی هستید که درس بخوانید یا ورزش حرفه‌ای را پیگیری کنید. ما بازیکنان بسکتبال سه به سه ۴ نفر بیشتر نیستیم. ۴ کارت پایان خدمت می‌تواند زندگی شخصی امثال من را تغییر بدهد و تمرکز خود را بیشتر روی ورزش بگذاریم تا برای ایران افتخار آفرینی کنیم. از وزارت ورزش خواهش داریم این تیم بسکتبال سه به سه که مقام دوم آسیا را با تلاش زیاد کسب کرد را مورد توجه قرار داده و معافیت از سربازی را برای ما فراهم کند.

انتهای پیام 

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا