دانش و علم

دومین نشست‌ اخلاق پژوهش در خدمت توسعه علم و فناوری برگزار می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دومین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش در خدمت توسعه علم و فناوری با موضوع «پژوهش و نوآوری مسؤولانه در زیست‌فناوری؛ مطالعه موردی: شرکت مونسانتو» و با سخنرانی دکتر حامد بیکران‌بهشت، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سه‌شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر، ضرورت توجه به ابعاد مختلف پژوهش و نوآوری مسئولانه (RRI) در فناوری‌های مختلف آشکار شده است. اما اهمیت آن در پژوهش‌ها و فناوری‌هایی بیشتر است که احتمال تبعات مخاطره‌آمیز آن‌ها بیشتر است، جبران تبعات احتمالی دشوارتر است و یا به نگرانی‌های اجتماعی گسترده‌ای منجر شده‌اند.

بسیاری از پژوهش‌ها و فناوری‌های زیستی هر سه شرط را دارند. به طور خاص، فناوری‌های گوناگون اصلاح ژنتیکی (GM) و محصولات و پژوهش‌های مرتبط با آن بیشترین بحث‌های اخلاقی و اجتماعی را در سیاست‌گذاری علم و فناوری دامن زده‌اند.

در این سخنرانی، با اشاره به ماجرای «اَسناد مونسانتو»، اهمیت پژوهش و نوآوری مسؤولانه در این حوزه شرح داده می‌شود، و به طور ویژه در این مورد بحث می‌شود که چرا انجام پژوهش مسؤولانه با رعایت کامل اصول اخلاقی پژوهش در عرصه‌هایی با ویژگی‌های فوق اهمیتی دوچندان می‌یابد.

سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش با همکاری مرکز نشر دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، با مدیریت علمی دکتر علیرضا ثقه‌الاسلامی، عضو هیات علمی ایرانداک و مدیریت اجرایی حسین راست‌منش از مرکز نشر دانشگاهی، با هدف گسترش و ترویج ارزش‌های اخلاقی در پژوهش‌های علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود.

افزودنی است این نشست‌ها در پیوند https://roomeet.ir/join/guest/room?id=PeXKW برای دانشجویان، استادان، پژوهشگران و علاقمندان، به صورت آزاد و رایگان برگزار خواهد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا