فناوری اطلاعات

کیفیت اینترنت بهتر می شود



به گزارش خبرنگار مهر عیسی زارع پور در گفتگو ویژه خبری شب گذشته با اشاره به دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکسال گذشته گفت: فیبرنوری یکی از بزرگترین پروژه‌های در دستور کار وزارت ارتباطات است که به منظور تحول در اینترنت کشور انجام می‌شود و انشاالله تا پایان دولت همه شهرهای کشورمان تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برای این منظور در حال حاضر از میان هزار و ۴۰۰ شهر کوچک و بزرگ کشورمان غیر از ۸ کلان شهر اصلی حدود هزار و ۲۰۰ شهر تعیین تکلیف شدند و اپراتورشان مشخص شده است. ده روز گذشته پروانه جدید یکپارچه خدمات شبکه به اپراتورهای ارتباطی واگذار کردیم و به این ترتیب پروژه فیبر نوری بین ۷ اپراتوری که مجوز گرفتند تقسیم شد. اکنون در هزار و ۲۰۰ شهر مشخص است که کدام یک از این ۷ اپراتور مسئولیت توسعه فیبر نوری در آن شهر را دارند.

زارع پور با اشاره به لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای پیشرفت فیبر نوری و اتمام پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ تصریح کرد: گاهی اوقات مقاومت‌هایی وجود داد تا این پروژه شکل نگیرد اما با همکاری همه عوامل از جمله فراهم شدن زیرساخت‌های شهری، پروژه فیبر نوری با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: پروژه فیبرنوری به ۴۰ درصد پیشرفت می‌رسد و ۸ میلیون خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند.

کیفیت اینترنت بهتر خواهد شد

وی در خصوص افزایش کیفیت اینترنت و پایداری وضعیت اینترنت در کشور گفت: همه زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات اقدامات لازم را انجام می‌دهند تا هر گونه اختلال را شناسایی و آن را رفع کنند و و اخیراً هم طبق دستور رئیس جمهور کمیته‌ای برای رفع کندی اینترنت تشکیل شد که استقبال کردیم و برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدتی را در کنار برنامه‌های خودمان داشتیم اعلام کردیم بخشی از آن اجرا شده و انشاالله کیفیت اینترنت بهتر خواهد شد البته نیازمند سرمایه گذاری نیاز است.

خدمات سکوهای بومی در ایام اربعین

زارع پور در خصوص اقدامات و تمهیدات ارتباطی اربعین گفت: در چند محور ستاد اربعین وزارت خانه تشکیل شد. بخشی از خدمات داخل کشور انجام می‌شود که قبلاً ما فقط از طریق سایت‌های سیار و ثابت ارتباطات را تقویت می‌کردیم و امسال کار ویژه ای انجام دادیم و استفاده از ارائه خدمات فناورانه به هموطنان در داخل و خارج از کشور است که یک نمونه از آن سکوهای جا به جایی مسافر است. یک کار بین دستگاهی خوب صورت گرفته و مردم می‌توانند از طریق این سکوها به مرزها سفر کنند و سفرشان را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این برخی سکو های ارتباطی تأمین ارز و خرید دینار را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تهیه بسته‌های فناورانه برای زوار گفت: یکی از خدمات فناورانه اربعین که از سال قبل در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات بود، استفاده از ظرفیت سکوها برای جابجایی زوار بود که الحمدلله، امسال با مصوبه دولت و پیگیری‌های ویژه معاون اول و همراهی وزارت راه، پلیس، بیمه، ستاد اربعین و البته تلاش و همدلی مدیران این سکوها، به ثمر نشست.

هزینه رومینگ و سیم کارت ارزان‌تر شد

زارع پور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ارتباطی برای زوار گفت: توافقات خوبی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کشور عراق داشتیم تا هزینه‌های ارتباطات برای زائران کمتر شد. قیمت و خدماتی که برای سیم کارت زائران ارائه می‌شود نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده است و همچنین هزینه رومینگ با این توافقات کاهش یافت.

وی همچنین در خصوص نحوه تهیه بسته اینترنتی گفت: مردم باید بسته اینترنتی را در ایران حداقل یک روز قبل از رفتن به سفر خریداری کنند، در غیر این صورت هزینه رومینگ غیر بسته‌ای خیلی بالا است.

زارع پور با اشاره به اقدامات مهم شرکت زیرساخت و پست بانک برای زائران اربعین گفت: شرکت ملی پست هم اقداماتی را همچون گذشته در دست اقدام دارد از جمله خدمت پست یافته که این خدمت در طول مسیر برای اشیا گمشده زائران وجود دارد و همچنین مهمترین اقدامتی که شرکت ملی پست دنبال می‌کند توزیع گذرنامه‌های اربعین است که در حال حاضر میانگین روزی ۱۰۰ هزار گذرنامه توسط شرکت ملی پست توزیع می‌شود.

وی با اشاره به استفاده میلیونی مردم از سکوهای بومی گفت: تلاش ما این است این پلتفرم‌ها خدمات جدیدی ارائه دهند. اتصال متقابل پیام‌رسان ها در ۴ پیام‌رسان برقرار شده و اولین کشوری هستیم که این طرح را اجرا می‌کنیم. بعد از ما اروپا این فعالیت را انجام می‌دهد.

زارع پور در خصوص پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: همه خدمات دستگاه‌ها لازم است در پنجره ملی خدمات هوشمند انتقال یابد. در حال حاضر حدود ۳ هزار خدمت در این پنجره انجام می‌شود و امسال فعالیتی که در حال انجام است کمیته نظارتی هوشمندسازی دولت است که آن را بررسی می‌کنیم.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا