اخبار سایت

کدام صبحانه‌ خطر حمله قلبی را کم می‌کند؟


بر پایه پژوهش دانشمندان در مورد غذاهای گیاهی «باب روز»، معلوم شد که اگر جای تخم مرغ را با مشتی آجیل عوض کنیم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تا ۱۷ درصد کاهش می‌یابد.

این بررسی که در نشریه پزشکی بی‌ام‌سی منتشر شد نشان می‌دهد که خوردن روزانه یک تخم‌مرغ کمتر، و جایگزینی آن با ۲۵ تا ۲۸ گرم آجیل، خطر بیماری قلبی را تا ۱۷ درصد، دیابت را تا ۱۸ درصد، و مرگ زودهنگام را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

با این حال، به این نتیجه نرسید که تخم‌مرغ باید به کلی از رژیم غذایی حذف شود.

برخی کارشناسان مدت‌ها است هشدار می‌دهند تخم‌مرغ برای قلب مضر است، اما این بحث بالا گرفته است چون بسیاری می‌گویند شواهد بیشتری برای اثبات آن لازم است.

مدت‌ها است که یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مرگبار در بریتانیا بیماری قلبی است و به گزارش بنیاد قلب بریتانیا، روزانه ۴۶۰ نفر و سالانه ۴۸ هزار نفر در اثر بیماری قلبی یا عروقی جان خود را از دست می‌دهند.  
 

نتایجی که مرکز آلمانی پژوهش دیابت منتشر کرده است نشان می‌دهد جایگزین کردن غذاهای گیاهی با ماهی و غذاهای دریایی هیچ فایده‌ای نداشته و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه جایگزین کردن لبنیات می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود وجود ندارد.

اما عوض کردن آن با آجیل، در پایین آوردن خطر مرگ زودهنگام تاثیر بسیار کمی داشته است.

کسانی که به جای ۵۰ گرم گوشت فرآوری‌شده – معادل سوسیس- همان مقدار حبوبات، عدس، نخود یا لوبیا مصرف کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی یا ابتلا به آن قرار داشتند.

اگر آن‌ها به جای گوشت فرآوری‌شده، ۲۸ تا ۵۰ گرم آجیل می‌خوردند، این خطر تا ۲۷ درصد پایین می‌آمد.

دکتر سابرینا شلزینگر، یکی از نویسندگان این مطالعه به میل گفت: «بسیاری از مردم روزشان را با یک تخم مرغ یا نیمرو برای صبحانه شروع می‌کنند، اما نتایج این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد بهتر است غذاهای مبتنی بر گیاه را جایگزین این غذاها کنیم.»

«شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مردم می‌توانند به جای گوشت پرندگان از غذاهای پایه گیاهی استفاده کنند، هرچند درمورد جایگزینی محصولات لبنی شواهد زیادی در دست نیست.»

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا