اخبار سایت

زارع‌پور: امیدواریم در مصادیق فیلترینگ بازنگری شود




عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز صبح در حاشیه هیأت دولت در خصوص تشکیل کارگروهی در خصوص رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت گفت: هفته پیش رئیس جمهور در شورای عالی فضای مجازی دستوری صادر کرد که کارگروهی برای بررسی گلایه‌های کاربران برای اینترنت تشکیل شود بنابراین نمایندگان وزارت ارتباطات را برای شرکت در این کارگروه به مرکز ملی فضای مجازی معرفی کردیم چون مأموریت به مرکز ملی فضای مجازی داده شد.

وی افزود: امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند و نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند تا مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است، حل شود.

زارع پور در ادامه با بیان اینکه به عنوان مثال در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت‌های خصوصی در شبکه دارند، بنا به دلایل مختلفی مأموریت خود را به درستی انجام ندادند تصریح کرد: به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران در لایحه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها در طی سال‌های گذشته وظیفه خود را به درستی انجام نداده و شبکه اشباع است و در برخی از ساعات مشکلاتی را مخصوصاً در برخی استان‌ها ایجاد کرده است.

وی به موضوع فیلترینگ اشاره کرد و افزود: موضوع فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت است و امیدواریم طبق خواسته آقای رئیس جمهور و همانطور که در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، بازنگری در سیاست‌ها و مصادیق فیلترینگ صورت گیرد و برخی از گلایه‌های مردم از سرویس‌ها و سایت‌ها در این کارگروه بررسی شود.

زارع پور ادامه داد: در مورد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم که آنها را موکلف به پذیرش قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت آنها دانستند و به اعتقاد ما برخی از سرویس‌ها و خدمات است که می‌تواند تجدید نظر شود اما از عهده وزارت ارتباطات خارج است.

وی همچنین گفت: امیدواریم مرکز ملی در این حوزه هم نقش آفرینی داشته باشد تا ما اثراتش را برای کاهش نارضایتی‌های مردم و افزایش سرعت و کیفیت شبکه داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص استفاده از پلتفرم‌های خارجی گفت: طبق سیاست‌های کلی دولت، هر پلتفرم خارجی که برای فعالیت، ضوابط جمهوری اسلامی ایران را قبول کند و حقوق مردم را تضمین کند ما از فعالیتشان استفاده می‌کنیم.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا تاکنون درخواستی از تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام برای ایجاد نمایندگی در ایران داده شده یا خیر گفت: باید بگویم ما متولی نیستیم مرکز ملی فضای مجازی تصمیم گیر است ولی تا آنجایی که من خبر دارم درخواستی ندادند.

منبع: مهر

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا